هوش تصویری چگونه ارزیابی و تقویت می شود

دانستنیها

هوش تصویری نوعی هوش از ۹ نوع هوش تعرف شده در فرضیه های هوش های چندگانه هوارد گاردنر می باشد.

در حقیقت ، هوش تصویری ـ فضایی توانمندی ، مهارت و گنجایش اشخاص در فهم و استنباط ، به حافظه سپاری و بینش و شناسایی روابط فضایی و مکان جای گیری چیزهای سه بعدی در مقایسه با هم می باشد. اشخاص دارای هوش تصویری ـ فضایی در طراحی و تصویرسازی فکری و  مکان و مسیریابی مهارت و قابلیت بالایی دارند.

هوش تصویری چیست؟

گاردنر در کتاب خود هوش تصویری را بدین صورت تعریف و تشریح کرده است:

قابلیت و توانمندی فهم و استنباط درست دنیا به گونه ی دیداری و تصویری ، دادن تحولاتی در فهم و بینش نخستین خود از فضا و مکان موجود و توانمندی و مهارت نوسازی و اصلاح تجربه های بصری و دیداری ولو در نبود و پنهان چیزی که این تجربه را ایجاد و خلق کرده است.

آیا تاکنون به افرادی برخورده اید که در یافتن جهت و مسیریابی توانایی و مهارت زیادی داشته باشند و مادامی که سایرین سرگرم مطالعه نقشه ها و نمودارها می باشند ، قادر باشند که به راحتی مسیرها و جهت های موردنظر را در شهر بیابند؟

آیا تاکنون توانمندی فطری شماری از اشخاص در زمینه طراحی شما را متعجب ساخته است؟

همه ی این مشخصه ها رایج ترین خصوصیات اشخاص دارای هوش تصویری قوی می باشد. این اشخاص قادرند خود را در فضای سه بعدی که پیش از این مشاهده کرده اند و یا در فکر خود مجسم کرده اند تصور نمایند و اغلب آنان توانمندی و مهارت انجام و اعمال مشاهدات خود را به شکل هنرهای گرافیکی دارند. آنان به آسانی قادرند اطلاعات جداول و نمودارها را آنالیز و گزارش نمایند و اطلاعات را در فرم و چارچوب نمودار و جداول تعریف و تشریح نمایند.

مشاغل مناسب افراد با هوش تصویری ـ فضایی بالا:

مشاغل و حرفه های متمایز و معینی برای اشخاصی که دارای هوش تصویری ـ فضایی بالایی می باشند وجود دارد. مجسمه ساز ، شعبده ساز ، عکاس ، طراح مد ، گرافیست ، جهت یاب ، مهندس مکانیک ، دریانورد ، معمار ، فیلم ساز ، نقاش ، خلبان ، بازیکن شطرنج ،  استراتژیت جنگ ، طراحی فضای داخلی همگی از حرفه ها و کارهای مطلوب این دسته از اشخاص می باشند.

راهکارهای تقویت هوش تصویری ـ فضایی

  • بازی شطرنج

در زمان شطرنج بازی ، فرد پیوسته در حال اندیشیدن به حرکات بعدی و طراحی و انتخاب تدابیر و فنون گوناگون جهت حرکت مهره هاست. کمپوزیسیون در حال تحول و جابجایی صفحه شطرنج را گام به گام و به صورت ذهنی و تجسمی در فکر خود نوسازی و اصلاح نمایید. این کار نه فقط از شما یک شطرنج باز حرفه ای خواهد ساخت ، همچنین موجب افزایش هوش تصویری ـ فضایی شما خواهد شد.

  • اسکچ (طراحی سریع)

نظر به این که بین هوش تصویری و هنرهای تجسمی ارتباط مستقیمی وجود دارد. اسکچ و طراحی کردن فعالیتی مطلوب جهت تقویت هوش تصویری به حساب می آید. به طور نمونه ، قادرید یک طرح و الگوی سریع و ساده از محیط و مکان اتاق خود طراحی و مشاهده کنید تا چه حد قادرید جزئیات و نکات این محیط را طراحی و پیدا کنید.

  • ساختن یک گنجینه حافظه فضایی و مکانی در ذهن

اغلب محققان عقیده دارند که فضا و محیط و حافظه با هم ارتباط و پیوستگی دارند. جهت به وجود آوردن و خلق گنجینه حافظه فضایی و مکانی خود قادرید به صورت ذهنی در بخش های مختلف منزل راه بروید و اسم و شمار وسایل و تجهیزات ، لیست موارد چشمگیر و شاخص و هرآن چیزی که در ارتباط با آن محیط می باشد را به ذهن بسپارید. این فعالیت به شما مدد می رساند تا هوش تصویری ـ فضایی خود را بالا ببرید.

  • بازی با لگو و جورچین

لگوها عالی ترین فعالیت جهت اندیشیدن و خلق اجسام سه بعدی هستند. ظاهراً هیچ فعالیت و بازی دیگری به قدر بازی با لگو در چارچوب هوش فضایی نوثر و مفید نخواهد بود. در دست داشتن تکه های لگو و یافتن شیوه های مبتکرانه جهت جور کردن و ترتیب دادن این تکه ها و قسمت ها استنباط و بینش تصویری ـ فضایی را به شکل قابل توجهی تقویت خواهد کرد.

  • به کار بردن واژه های تفسیرکننده عکس ها یا محیط:

مطالعات صورت گرفته نمایان ساخته است که به کاربردن واژه ها و کلمات تفسیرکننده محیط ، عکس ها و موقعیت در زمان صحبت با کودکان سبب بهبود و تقویت هوش تصویری ـ فضایی در آن ها خواهد شد. به طور نمونه ، شما قادرید در عوض به کار بردن  کلمات آن جا و یا این جا در گفت و گوی روزانه از جملاتی مانند پشت قفسه دوم از سمت چپ و یا پایین جعبه نزدیک کمد از سمت راست بهره بگیرید.

جهت انجام تست هوش به این صفحه مراجعه نمایید.


موضوعات مرتبط :

هوش فضایی چیست و چگونگی پرورش و تقویت هوش فضایی

انواع هوش

تست هوش هیجانی و روش های تقویت هوش هیجانی

هوش طبیعت گرا چیست و تقویت هوش طبیعت گرا چگونه است

رشد آگاهی هوش در کودکان از نوزادی تا خردسالی

هوش تصویری