۷ تکنیک برای تربیت کودک باهوش

دانستنیها

هوش کودک از انواع و تقسام مختلف و متفاوتی برخوردار است که احتیاج به رشد و پرورش دارد.

والدین می توانند با کسب اطلاعات و شناخت از انواع و اقسام متفاوت هوش در تقویت و رشد هوش و استعداد فرزندان خود نقش قابل ملاحظه ای داشته باشند. در حقیقت کودکان بدون کمک والدین و پیگیری های آنان قادر نخواهند بود هوش و استعداد خود را کشف نمایند. از این رو علی ترین و ساده ترین شیوه این است از کودکان خود در مراکز و کلینیک های هوش سنجی و استعدادیابی معتبر تست هوش بگیرید.

۷ تکنیک برای تربیت کودک باهوش

تحرک و ورزش

برای اغلب افراد بزرگسال این که ساعاتی را در یک محل و فضا بگذرانند و بنشینند خوشایند و لذت بخش است ، اما بچه ها از این ثبات و یکجانشینی بیزارند و متابولیسم پرکنش بدن آنان موافق این کار نیست. طبیعتاً بچه هایی که به اندازه ی لازم فعالیت و حرکت بدنی ندارند و یا از تحرک و جنب و جوش فیزیکی آنان به خصوص در حین بازی جلوگیری به عمل می آید ، جسم و روح و روان و فکر سالم و سرحالی نیز نخواهند داشت. توصیه می شود هماهنگ با سن و سال بچه ها به سمت رشته های ورزشی مورد علاقه ، راحت ، هدفمند و همیشگی ترغیب و سوق داده شوند. انرژی تخلیه نشده در عوض آنکه به بیشتر شدن توان فکری و دقت و توجه ذهنی منتهی گردد ، تاثیر ویرانگری بر روی جسم و روح کودکان خواهد گذاشت و زمانی که شرایط جهت فعالیت های فکری و ذهنی فراهم نگردد ، از نبوغ و هوش هم خبری نخواهد بود.

هنر

نقاشی ، خوشنویسی ، موسیقی ، هنرهای تجسمی و نمایشی و … از شاخه هایی می باشند که تاثیر آنان در بالا بردن میزان قدرت فکری و مغزی بچه ها مورد تایید متخصصان و کارشناسان قرار گرفته است. در این خصوص می بایست موسیقی را هنری قابل توجه و خاص به شمار آورد. ریاضیات مبنا . اصل اساسی موسیقی می باشد و این هنر در واقعیت بیشتر از آنکه هیجان و احساس فرد را درگیر سازد با تمرین مغزی و فکری توام می باشد که این خود منجر به افزایش هوش و نبوغ کودکان می شود.

بازی و فراغت

با انجام بازی های مختلف فیزیکی و عملی و ذهنی ، مغز کودک جهت ترتیب دادن ، برنامه ریزی کردن ، ارتباطات و مهارت های اجتماعی ، انتخاب هدف ، تلاش و مقاومت جهت انجام درست فعالیت ها آماده می گردد. فراغت کودکان می بایست به طور روزانه و محسوس باشد و با کارهایی که بچه ها به اجرا و اعمال آن رغبت و علاقه دارند برنامه ریزی و پر گردد.

صحبت و گفت و گو

به طور کلی در بین هر گپ و گفت و مذاکره ای اندیشه های نوین ، عقاید جدید و شیوه های تازه پیدا و شناخته می شود. گفت و گو و حرف زدن با کودک سبب می گردد فکر و ذهن او فعال شود ، توانایی ابراز عقاید و اندیشه های خود را بیابد ، جبهه گیری نماید و تعبیر و برداشت های جدیدی را پیش آوری کند و مهم تر اینکه به ایجاد توانایی های کلامی آنان کمک بسیاری خواهد کرد.

گروه دوستان

برعکس فکر عموم که هوش و ذکاوت و استعداد را حاصل را خلوت گزینی و کناره گیری و یا نظیر آن تصور می نمایند ، افراد باهوش تعاملات اجتماعی کامل و سالم تری با دیگران دارند. ارتباط و تعامل با سایرین و فعالیت ها و کارهای گروهی توان تصمیم گیری ، ادراک و استنباط پنداره ها ، برطرف کردن مسائل و رخدادها را در کودکان افزایش می دهد.

اطلاعات و آگاهی ها

طبیعتاً اشخاص با هوش و با استعداد معلومات و بینش اختصاصی و عمومی زیادتری در مقایسه با دیگران دارند. این معلومات و آگاهی ها قادر است توسط بازی ، کتاب ، گفت و گو ، رسانه ، مجلات و … به بچه ها انتقال می یابد. در این خصوص قبل از هر گامی ضروری است که از علایق و سلایق کودک به سمت و سوی  به خصوصی از دانش ها و اطلاعات آگاهی بیابید. به طور نمونه امکان دارد فرزند شما به حوزه هایی نظیر نوشته ها و قصه های خیالی و یا حقیقی ، علم نجوم ، ریاضیات ، موسیقی ، ادبیات و مباحث ورزشی تمایل و رغبت نشان دهد.

توان تصمیم گیری و مسئولیت پذیری

پدران و مادران باید بدانند با تحمیل نمودن خواسته ها و تصمیم های خود توان انتخاب و مسئولیت پذیری را از فرزندان خود سلب می نمایند. زمانی که بچه ها برای تصمیم گیری و انتخاب آزاد باشند و در محدودیت قرار نگیرند فکر و مغزشان پویا و کارآ خواهد شد و سعی می نمایند دست به تصمیم گیری های صحیحی بزنند. انتخاب و بررسی و سنجش تصمیم های مختلف ، موتور مغزی بچه ها را فعال و رغبت و گرایش آنان به بینش و هوشیاری را بالا می برد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تربیت کودک باهوش و همچنین هوش کودک به این صفحه مراجعه نمایید.


موضوعات مرتبط :

ارتباط خلاقیت و هوش کودکان

تفاوت هوش و استعداد در کودکان

پرورش هوش غالب کودک

کودکان نابغه چگونه داشته باشیم؟

روش های کشف استعداد در کودکان و بزرگسالان

 تست هوش

تقویت هوش کودک | راهکارها و روش های تقویت هوش کودک در سالهای مختلف

روش های پرورش خلاقیت در کودکان و آموزش خلاقیت به کودکان