صدور گواهینامه ایزو
ایزو ۱۴۱۰۵:۲۰۱۱، ISO 14105:2011
مدیریت مستندات – مدیریت تغییرات برای سیستم مدیریت مستندات الکترونیک
مشاوره ایزو و استانداردهای بین المللی امروزه یکی از مهمترین خدمات شرکت های مشاوره مدیریت محسوب می شود . به طور عام ، پس از اتمام مشاوره ایزو سازمان در پی صدور گواهینامه ایزو است . در این سری از مقالات قصد داریم با توجه به تجربیات، مزیت های صدور گواهینامه ایزو را برای استانداردهای مدیریتی مطرح بیان نماییم . در این مقاله به استاندارد ایزو ۱۴۱۰۵:۲۰۱۱، ISO 14105:2011 می پردازیم.
صدور گواهینامه ایزو ۱۴۱۰۵:۲۰۱۱ ، ISO 14105:2011 الزاماتی را برای عوامل شناختی، فیزیکی، سازمانی و انسانی قابل استفاده در توسعه، انتخاب و اجرای سیستم مدیریت مستندات الکترونیک (EDMS) ، مطرح می کند.
صدور گواهینامه ایزو ۱۴۱۰۵:۲۰۱۱، ISO 14105:2011 چارچوبی را برای درک مسائل و مفاهیم اساسی عوامل انسانی و سازمانی مرتبط با اجرای سیستم مدیریت مستندات الکترونیک (EDMS) ، فراهم می آورد. در واقع این استاندارد بین المللی، اصول انسانی و ارگونومیک در ارتباط با طراحی و اجرای سیستم مدیریت مستندات الکترونیک (EDMS)، با توجه به مسائل اجرایی و محیطی و آموزش مزایای بهره وری طولانی مدت را تشریح می کند.
صدور گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ۱۴۱۰۵:۲۰۱۱ ، ISO 14105:2011 ، پس از استقرار مراحل زیر قابل انجام است:
- صدور درخواست ممیزی از سوی سازمان به C.B
- ارائه فرم مشخصات از سوی C.B به سازمان
- تکمیل فرم مشخصات سازمان و ارسال فرم برای C.B
- ارسال قرارداد ممیزی و صدور گواهینامه ایزو از سوی C.B به سازمان
- امضای قرارداد و انجام عملیات مالی توسط سازمان
- برنامه ریزی برای انجام ممیزی در STAGE1 و STAGE 2
- انجام ممیزی مرحله اول توسط تیم ممیزی C.B
- انجام ممیزی مرحله دوم توسط تیم ممیزی C.B
- ارائه گزارش ممیزی از سوی سر ممیز به کمیته مرتبط در C.B
- جمع بندی و نتیجه گیری در خصوص وضعیت صدور گواهینامه ایزو در کمیته مربوطه
- ارسال گزارش ممیزی برای سازمان
- صدور گواهینامه ایزو پس از رفع عدم انطباق های احتمالی و تحویل به سازمان
صدور گواهینامه ایزو استاندارد ایزو ۳۰۰۰۰:۲۰۰۹، ISO 30000:2009 پس از استقرار استاندارد امکان پذیر خواهد بود. فهرست این استاندارد بین المللی عبارتست از:
- دامنه کاربرد
- واژگان و اصطلاحات
- توصیه هایی برای اجرای موفق EDMS
- کلیات
- مشارکت و ادغام
- برنامه ریزی استراتژیک: استراتژی تغییر سازمانی
- ارزیابی سازمانی
- مدل های جمع آوری اطلاعات
- توافقات فرایندی
- پرسشنامه ها
- مصاحبه ها
- گروه های کانونی
- برنامه مدیریت تغییر
- ارتباطات
- آموزش
- ملاحظات طراحی شغلی
- استفاده از مشاوران
- مدیریت زمان
- تبدیل بایگانی ها
- اهداف و مقاصد پروژه
- قابلیت استفاده
- تجزیه و تحلیل استفاده کاربر نهایی
- معیارهای ارگونومیک برای انتخاب سیستم مناسب EDMS
- کیفیت اساسی
- سازگاری
- سادگی
- انعطاف پذیری
- کنترل کاربر
- پاسخ دهی سیستم
- چک لیست استفاده از نرم افزار
- ارگونومی محل کار
- استفاده از مدیریت تغییر برای موفقیت سیستم مدیریت مستندات الکترونیک