اصول مذاکره و چانه زنی در مذاکرات تجاری

اصول مذاکره مقالات آموزشی وبلاگ

اصول مذاکره و چانه زنی یکی از چیزاییه که همه بازاریابان و آدم هایی که سر میزه مذاکره می رن باید بلد باشن. به نظر دکتر برند فرقی نداره که شما در حال فروش محصول هستید و یا دارید به مشتریاتون خدمات می فروشید اما به هر حال باید اصول مذاکره و چانه زنی رو به خوبی بدونین. توی این مقاله دکتر برند قصد داره برای شما خواننده عزیز اصول مذاکره رو به طور کامل شرح بده.

اولین اصول مذاکره و چانه زنی ایجاد تفکر قدرتمنده : سعی کنین توی مذاکرات قدرت رو به دست بگیرین. طبقه تحقیقای انجام شده در علم پزشکی آدم هایی که قدرتمندانه عمل می کنن ترشح کورتیزول و تستوسترون اونا زیاد می شه و در نتیجه قدرت ریسک پذیری توی معامله پیدا می کنن. توی این زمینه انتظارایی که شما از خودتون دارین در شیوه مذاکراتتون خیلی تاثیر می ذاره و در نظر داشته باشین که داشتنه تفکر قدرتمند توی مذاکره خیلی آسونه برای مثال: وقتی حس برتری نسبت به دیگران دارین نسبت به اونا قدرتمندتر عمل می کنین و یا وقتی حس جذابیت و زیبایی دارین نسبت به طرف مقابلتون قدرتمند تر عمل می کنین.اصول مذاکره - فنون مذاکره

دومین اصول مذاکره و چانه زنی پیشنهاده: اکثر کسایی که توی مذاکره کردن تجربه دارن می گن که در مذاکره اولین کسی که شروع به پیشنهاد می کنه همیشه بازنده اس ، اما همیشه آدم هایی وجود دارن که اولین پیشنهاد رو انقدر جذاب مطرح می کنن که اولا توی مذاکره شکست نمی خورن دوما به مذاکره سمت و تو سو می دن و می تونید حتی توی اولین پیشنهاد حتی در مورد قیمت های دقیق مورد نظرتون هم صحبت کنید به شرطی که بتونین نظر طرف مقابل رو به سمت اون جلب کنین. برای مثال طبق تحقیقای دکتر برند خونه هایی که قیمت دقیق دارن به نسبت خونه هایی که قیمت پرت دارن زودتر معامله می شن.

سومین اصول مذاکره و چانه زنی ارزیابیه: سعی کنین موقعیتی رو که توش قرار گرفتین به خوبی تحلیل کنین. اگه می تونید شرایط رو به نفع خودتون تغییر بدید و از اون نهایت استفاده رو ببرین.

چهارمین اصول مذاکره و چانه زنی آماده کردنه: اکثر کسایی که مذاکره کننده هستن توی این مرحله شکست می خورن. سعی کنین قبل از مذاکره یه تحلیل خوب از موقیعت خودتون و طرف مقابل مذاکره داشته باشید البته دونستن اینکه طرف مقابل چه موقعیت و یا سمتی داره در نتیجه مذاکره هیچ تاثیری نداره. بیشتر کسایی که مذاکره کننده حرفه ای هستن به گونه رفتار می کنن که انگار همه چیز یه نمایش بیشتر نیست و اصلا برای اون برنامه ریزی نکردن اما واقعیت اینه که شما باید از قبل خودتون رو آماده کنین.

پنجمین اصول مذاکره و چانه زنی سازماندهی کردن: قبل از ورود به جلسه مذاکره تمامی خواسته های خودتون رو روی یه کاغذ بنویسین تا توی مذاکره دچار بهم ریختگی نشین و پیروز بشین. این کار یکی از اصول مذاکره و چانه زنیه که خیلی با ارزشه و مواقعی که شما قدرتی توی مذاکره ندارین بهتون کمک میکنه ، البته اگه اینقدر باهوشین که می تونین از طرف مقابل خیلی راحت امتیاز بگیرین هم، این روش بدردتون می خوره و براتون ۱۰۰٪ سودمنده.