آموزش کلاژ و خلاقیت برای کودکان

دانستنیها

در این مطلب آموزشی قصد داریم چند تکنیک و روش جهت پرورش خلاقیت به کمک آموزش کلاژ برای کودکان ارائه کنیم.

اولین روش آموزش کلاژ و خلاقیت برای کودکان تکه چسبانی و کلاژ طبیعت

با آغاز هر موسم با کودکان خود به بیرون بروید و تمرکز و نظر وی را به سمت گیاهان و نهال‌ها و گل‌ها و آسمان و محیط اطراف متمایل نمایید. کودکان را ترغیب نمایید تا پدیده‌ها و حیات موجود را به خوبی تماشا نمایند و آن را با فصل‌های پیشین تطبیق و مورد سنجش قرار دهند. در زمان بازآیی به سمت منزل گل‌ها و سنگ‌ها ، شاخسارها و گیاهانی را که قادرید گردآوری نمایید تا زمانی که به منزل آمدید فرزند شما با نوآوری و خلاقیت خویش یک کلاژ از طبیعت‌ها و فصل‌های گوناگون درست کند. به طور نمونه یک درخت را برای عکس و طرح مبنا و دورن مایه ترسیم کنید.

در صورتی که قصد دارید این درخت را برای موسم بهاری تکه چسبانی نمایید قادرید از پفیلاهای رنگ شده توسط کودک مانند رنگ صورتی و قرمز و یا سفید به عنوان جوانه و غنچه گل‌ها و درختان بهره ببرید. در صورتی که می‌خواهید این درخت را برای موسم تابستان تکه چسبانی نمایید مناسب‌ترین انتخاب تکه ورقه‌های رنگی هستند که قادرید به راحتی هر زمینه‌ای را برای درخت ایجاد و بسازید. به منظور تکه چسبانی درختان در موسم پاییز می‌توان از برگ‌های زرد و پژمرده گیاه و درختان استفاده کنید و به منظور تکه چسبانی درخت برای فصل زمستان قادرید از پشم و پنبه سفید بجای برف بر روی درختان بهره بگیرید.

دومین آموزش کلاژ و خلاقیت برای کودکان تکه چسبانی و کلاژ اشکال هندسی

تکه چسبانی افزون بر رشد قوه‌ی ابتکار کودکان قادر است یکی از شیوه‌های تعلیم موضوعات و مباحث گوناگون نیز باشد. در این نوع تکه چسبانی بچه‌ها از اقسام و اشکال هندسی دیدن و از آنان شناخت پیدا می‌کنند. این اشکال را ترسیم ، تقطیع نموده و آن‌ها ر به مقواهای مربوطه با چسب متصل می‌کنند. از این رو به منظور ساختن تکه چسبانی مورد نظر اشیا و وسایل پیرامون را تماشا می‌نمایند تا به منظور ساخت انواع اشکال هندسی از آن‌ها بهره گیری کنند.

وسایلی که بدین منظور احتیاج دارید عبارتند از:

برگه‌های رنگی و یا ورق‌های باطله ، برشگر ، چسب.

در صورتی که اشکال هندسی در ابعاد متفاوت و رنگ‌های گوناگون برش زده شوند برای کودکان خوب‌تر و جذاب‌تر خواهند بود. اجازه دهید کودکان اشکال گردی ، مربع و مثلث و … را برش زده و با برشگر تقطیع نمایند آنگاه آن‌ها را در برابر کودکان قرار دهید تا آنان را بر روی برگه‌ها و مقواهایی با چسب متصل کنند. کودکان را ترغیب نمایید تا با جای دادن اشکال در جوار یکدیگر شکل‌های جدیدی ایجاد کنند. بچه هایی که سن کمتری دارند امکان دارد بی‌آنکه مبحث را درک کنند تنها سرگرم چسب زدن اشکال باشند در این صورت آنان را ترغیب و اجازه دهید آزادانه عمل نمایند.

با این کار بچه‌ها اقسام و اشکال هندسی گوناگون را مشاهده و اسم آنان را یاد می‌گیرند و به ویژگی‌‌های شکل و ابعاد و زوایای آنان پی می‌برند. به طور نمونه بچه‌ها با برش اشکال گردی رنگی قادرند درخت و گل بسازند.

سومین آموزش کلاژ و خلاقیت برای کودکان تکه چسبانی و کلاژ پنبه‌ای

یک تکه چسبانی راحت و آسان که به منظور اسفاده برای بچه‌های سنین پایین هم اجراشدنی و قابل استفاده می‌باشد چرا که آنان هم قادرند به راحتی قطعه و پاره‌ای از پنبه‌ها را از هم جدا و یا برش بزنند و با چسب بر روی مقوا و برگه‌های رنگی قرار دهند.

وسایلی که بدین منظور احتیاج دارید شامل: برگه‌های رنگی ، پنبه ، چسب و ماژیک می‌باشد.

کمی پنبه به بچه‌ها بدهید تا آن را قطعه قطعه و یا با برشگر آن را برش دهند. اجازه دهید مستقل و آزاد چسب زدن تکه‌های پنبه را یاد بگیرند. از فرزندتان سوال کنید چه اشکال و طرح‌هایی می‌شود با تکه‌های پنبه‌ ساخت.

یکی از متداول‌ترین تکه چسبانی‌ها ساخت توده‌های ابر می‌باشد. ساخت یک شکلک و صورتک نیز می‌تواند فکر خوبی باشد چرا که قادر است آغازگر یک تئاتر خانگی توسط کودکان باشد. در صورتی که با آبرنگ و یا رنگ در دسترس دارید کودکان قادرند تکه‌های پنبه را رنگ بزنند و آن را هم امتحان نمایند. تکه چسبانی قطعه‌های پنبه‌ای رنگارنگ در نظر کودکان گیراتر و زیباتر می‌باشد.


آموزش رنگها به زبان انگلیسی به کودکان

بهترین سن آموزش زبان انگلیسی به کودکان