مراقبت از بیت کوین

آموزش بیت کوین

مراقبت از بیت کوین

در مقاله ی اصلی بیت کوین همان طور که ساتوشی ناکاموتو اذعان می کند، جزئیاتی مرتبط با نحوه ی تاثیرات فناوری بیت کوین در مقایسه با ساختارهای بانکداری کنونی مطرح می شود. زمان لازم است تا بتوان پیشرفت های ابتدایی در این حوزه را به نظاره نشست. برای مثال، پس از چند سال از معرفی بیت کوین، امنیت چند امضایی تازه در سال ۲۰۱۳ توسعه و اجرایی گردید.

امنیت چندامضایی در دنیای بیت کوین مشابه آن چیزی است که در بانکداری سنتی در حساب های مشترک یا حقوقی مطرح است. زمانی که چند فرد دارای یک کیف پول بیت کوین مشترک هستند به جای اطمینان به یک شخص که به یک کیف پول مشخص دسترسی داشته باشد ، هر یک از اعضا یک کلید خصوصی خواهند داشت و تأیید تراکنش نیازمند امضای تمامی اعضای کیف پول است .

برای مثال، علی و شاهین قصد افتتاح کیف پول بیت کوین مشترک خود را دارند. به منظور اطمینان از این که میانجی بی طرف است، آنها تصمیم گرفتند که به جمشید نیز کلید را بدهند. در طی روند ساخت کیف پول سه کلید خصوصی مجزا ساخته شد. یکی از این کلیدها به على دیگری به شاهین و سومی به جمشید تعلق گرفت. اگر علی و شاهین قصد  ارسال تراکنش بیت کوین را داشته باشند، باید یکدیگر را راضی کنند  سپس جمشید را نیز از این ایده مطلع سازند.

از منظر اجرایی، کیف پول بیت کوین چندامضایی بدین معنی است که اعضای مختلف یک کیف پول باید در مورد یک معامله به توافق برسند و تراکنش را با کلید خود تأیید نمایند. در این نمونه هر کدام از اعضا باید قبل از خرج دارایی بیت کوین نظر دیگران را نیز جلب کند. اگر تنها یک عضو قصد یک کار را داشته باشد و دیگران مخالفت کنند، تراکنش قابل اجرا نخواهند بود .

یکی از ویژگی های افزوده شده به امنیت پلتفرم های مبادله ی بیت کوین احراز هویت دو عاملی است. با وجود این که این ویژگی امنیتی کاملا اختیاری است، اما بهتر است که تمامی کاربران احراز هویت دو عاملی را در حساب مبادلاتی بیت کوین خود فعال سازند.

مراکز مبادلاتی بیت کوین ، خود نیز از کیف های پول بیت کوین چند امضایی استفاده می کنند . اگر هکر بتواند به مرکز مبادلات بیت کوین نفوذ کند ، انتقال وجوه تقریبا غیر ممکن خواهد بود ، زیرا آنها به صاحبان کلید دیگری برای صحه گذاری بر تراکنش ها نیاز دارند تا اجرای هر تراکنش را تأیید نمایند. با این حال تمامی سرمایه های مراکز مبادلاتی بیت کوین در کیف های ذخیره سازی سرد چندامضایی ذخیره نشده اند.

مدتهاست این باور وجود دارد که ذخیره ی بیت کوین بر روی سایت های مبادلاتی زیاد ایمن نیست. با این حال، اگر قصد خرج کردن یا انتقال کوین ها را در طول ۴۸ ساعت آینده دارید، بهتر است که آنها را در کیف پول مرکز مبادلات خود نگه دارید، در غیر این صورت اگر فعلا قصد خرج کردن آن را ندارید، با حفظ بیت کوین های خود بر روی کیف پول مرکز مبادله ی خود باید ریسک بزرگی را بپذیرید. بهترین روش برای ذخیره ی بیت کوین ها. نگهداری آنها در یک کیف پول تحت کنترل خودتان است ، بدون در نظر گرفتن این که روی رایانه ی شخصی تان است یا روی تلفن همراهتان، برای مطالعه ی جزئیات بیشتر مقالات گذشته را مطالعه بفرمایید.

بیت کوین به گونه ای طراحی شد که به کاربران نهایی امکان کنترل کامل بر روی وجوهشان را بدهد و هیچ کس نباید به خدمات طرف سوم برای بیت کوین هایش اتکا کند. درنگ نکنید، انتقال پول دیجیتال از مرکز مبادله یا کیف پول آنلاینتان به نرم افزار کیف پول بر روی رایانه شخصی یا تلفن همراهتان باید در اسرع وقت انجام شود .

استفاده از احراز هویت دو عاملی

حتی اگر قصد ذخیره ی بیت کوین ها را بر روی یک پلتفرم مبادله برای مدت زمان طولانی ندارید، شاید بهتر باشد که درباره ی روش های محافظت حساب کاربری تان بیشتر اطلاع یابید. بیشتر خدمات آنلاین (غیر بیت کوین) کاربران را ملزم می کنند نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایند، و البته همان طور که می دانیم، این امن ترین راه برای حفظ اطلاعات شخصی نیست.

در سال های اخیر مشخص شده که بیشتر لایه های امنیتی باید ورای پروتکل های استاندارد احراز هویت در نظر گرفته شوند . یکی از محبوب ترین روش ها برای حل این مشکل احراز هویت دو عاملی است که در آن باید نشانه ی دیگری برای دسترسی به حساب کاربری وارد شود . وارد کردن ترکیب نادرست باعث نمایش پیام خطا خواهد شد .

برای یک کاربر غیر مجاز دسترسی به نام کاربری و رمز عبور شما کار چندان سختی نیست . این موضوع همیشه تقصیر خود فرد نیست؛ گاهی برخی خدمات آنلاین از روش های نه چندان ایمنی برای ذخیره سازی این اطلاعات استفاده می کنند . با فعال کردن احراز هویت دو عاملی، یک لایه ی امنیتی ورای آن خدمت قرار می گیرد و داده ها و پولتان را در امنیت بیشتری قرار خواهد داد .

احراز هویت دوعاملی ممکن است به روش های مختلف به کار رود که البته تمامی این روش ها توسط همه ی سایت ها پشتیبانی نمی شوند . معمول ترین نوع احراز هویت دو عاملی سرویس احراز هویت گوگل است . این اپلیکیشن را می توانید بر روی تلفن همراه نیز نصب کنید. استفاده از این خدمت بسیار ساده است. پس از دانلود آن بر روی تلفن همراه، حساب کاربری جدیدتان را ایجاد کنید:

۱٫وارد سرویس یا سایتی شوید که قصد محافظت و افزایش ایمنی آن را با احراز هویت دوعاملی دارید.

۲٫ کیوآر کد مرتبط را با گوشی تان اسکن کنید.

۳٫ از کیوآر کد برای لینک کردن جزئیات شناسایی تان استفاده کنید، آن را با گوشی تان منطبق نمایید.

هر موقع که این سرویس را باز می کنید، کد تازه ای از احراز هویت دو عامل برای حسابتان ساخته می شود. این کدها مدت زمان کمی اعتبار دارند و پس از آن با کد جدید به صورت خودکار جایگزین می شوند. اعتبار این کد به صورت خودکار در زمان تلاش برای ورود ارزیابی خواهد شد. وارد کردن کد باطل شده به شما پیام خطا را نشان خواهد داد.

با وجود این که احراز هویت دوعاملی موبایل به نظر متقاعد کننده تر است، نواقصی نیز دارد که باید به خاطر داشت:

  • شما باید تمام مدت تلفن همراهتان را در دست داشته باشید، پس باتری آن باید شارژ کافی برای ساخت کد احراز هویت دوعاملی داشته باشد. برای بیشتر افراد چنین کاری چندان مشکل نیست، اما گاهی باعث بروز مشکل می شود.
  • اگر تلفن همراهتان را گم کنید یا آن را بدزدند، مدارک احراز هویت دو عاملی تان را نیز از دست داده اند. با وجود این که روش هایی برای ایمنی احراز هویت دوعاملی از حساب کاربری و اجرای آن بر روی گوشی جدید وجود دارد، اما انجام دادن این کار زمان بر است.

برای تأیید حساب کاربری تان از طریق احراز هویت دوعاملی روش های دیگری نیز وجود دارد، مانند خدماتی همچون سلف و اوتی که از آپ استور قابل دانلود و نصب بر روی موبایلتان هستند و یا حتی روش قدیمی تایید پیامکی. با این حال این گزینه ها به جز تأیید پیامک، شما را ملزم به داشتن سخت افزار دیگری خواهد ساخت که سهولت کار را کاهش می دهد .