تاریخچه بیت کوین

آموزش بیت کوین

تاریخچه بیت کوین

همانطور که می دانید ، بیت کوین شکل جدیدی از پول یا دقیق تر بگوییم پول دیجیتالی است ، اما چگونه کار می کند؟ کار خود را با شرح اصول ابتدایی و سه جنبه اصلی بیت کوین آغاز خواهیم کرد :

منشا : چگونه بیت کوین متولد شد؟

فناوری : چگونه در پشت صحنه کار می کند؟

پول : استفاده از بیت کوین به عنوان پول

پرداختن به هر کدام از فوق به شما کمک خواهد کرد که بیت کوین را بشناسید و تاثیرات آن را شناسایی کنید ، نگران نباشید ، در حال حاضر کلیات را مطرح می کنیم و در فصل های بعدی عمیق تر خواهد شد و برخی موارد مورد نیاز را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد .

آماده اید؟ بیاید با هم شروع کنیم.

بیت کوین از کجا می آید؟

مهم ترین جنبه ی بیت کوین ممکن است مفهومی باشد که در پس آن نهفته است. بیت کوین توسط یک برنامه نویس به نام ساتوشی ناکاموتو ابداع شد. وی به جای این که روش پرداخت کاملا جدید طراحی نماید که شیوه ی کنونی پرداخت آنلاین را کنار بزند، سعی نمود به مشکلات و چالش های سیستم های کنونی پرداخت بپردازد و آنها را حل و فصل نماید.

توضیح مفهوم بیت کوین بسیار ساده است : طی بحران مالی سال ۲۰۰۸ مردم از سرتاسر جهان تأثیرات ناگوار رکود اقتصادی را با تمام وجود احساس کردند. در زمان نوشتن این کتاب (ابتدای سال ۲۰۱۶) هنوز هم بسیاری از این تأثیرات در قالب افت ارزش پول رایج کشورها ملموس است (پول تأیید شده توسط دولت یک کشور) . وقتی سیستم مالی جهانی با تهدیدهای درهم شکننده ای مواجه شد، بسیاری از بانک های مرکزی درگیر در امور کمّی به سمت نشریات چاپی روی آوردند.

 بانک های مرکزی بازارها را مملو از نقدینگی کردند و نرخ سود را تقریباً به صفر درصد رساندند تا از تکرار رکود بزرگ سال ۱۹۳۰ جلوگیری نمایند. تأثیر این اقدام نوسانات عظیم در پول های رایج بود یا آنچه به اصطلاح جنگ ارزها (برای کاهش ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزها) نامیده شد. این امر باعث می شد اقتصاد با کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه ارزان تر کردن کالاها و خدمات از رقبای جهانی و همسایگان پایدار بماند.

واکنش بانک های مرکزی در سرتاسر جهان پس از بروز این مسائل همیشه یکسان است: دولت ها به کمک بانک های بحران زده می شتابند و برای سر پا نگه داشتن آنها نقدینگی تزریق می کنند. بدیهی است چاپ پول بیشتر و تزریق نقدینگی به افت ارزش پول ملی می انجامد. کمک مالی به بانک ها به معنای انتقال بدهی به حساب مردم است که در آینده با پرداخت مالیات های خود آن را تسویه نمایند.

این شرایط احساس بی عدالتی را در میان برخی دهک های جامعه ایجاد می کند. جدا از این موضوع هیچ کس دقیقاً نمی داند که تأثیرات طولانی مدت اجرای سیاست های پولی که خلق پول جدید و اضافی در مقابل خرید دارایی های مالی سازمان های دولتی و بانک های مسئله دار می انجامد، تا چه میزان خواهد بود. تورم آتی و کاهش ارزش پول هاى رایج بر روی چه کسانی تأثیر خواهد داشت؟

چیزی که مشخص است مدیران بانک مرکزی است که عموما مستقل از دولت کار نمی کنند و اقتصاد را به سمتی نامعلوم سوق می دهند و همیشه آماده اند تا برای حفظ گردش چرخ های اقتصاد ارزش پول ملی را کاهش دهند. بدین منظور آنها مؤسسه ها و بانک هایی را که تحت تأثیر این بحران رفتار مطمئنی نداشته اند، با روشهای خرید دارایی های مالی سازمان های دولتی و بانک ها کمک می نمایند تا به طور غیررسمی حجم پول افزایش یابد، بحران مدیریت شود و به نقطه ی اول بازنگردد.

البته گزینه ی دیگری هم وجود دارد: دست روی دست گذاشتن و تماشای از هم پاشیده شدن سیستم. این جاست که ضرورت بیت کوین آشکار می شود: یک نظام مالی غیرمتمرکز که هیچ تصمیم گیرنده ی نخبه ی جهانی و محلی روی آن تأثیری ندارد. ساتوشی ناکاموتو این مقطع را زمانی برای ظهور نظام پولی جدید دانست، سیستمی که متفاوت از سازوکارهای مالی موجود بود و حتی می توان آن را نیروی برهم زننده و ویران کننده نامید. این که بیت کوین قصد دارد به طور کامل جایگزین زیرساخت های مالی کنونی شود یا خیر، هنوز مبهم است؛ اما همه می دانیم که بانک های بزرگ جهان در پی استفاده از فناوری نوآورانه ی بیت کوین هستند، زیرا آنها پتانسیل شگفت آور آن را به خوبی دریافته اند و به دنبال استفاده از قدرت این فناوری برای خود هستند.

 آنها برای استفاده از این فناوری راحت هستند، زیرا فناوری بیت کوین که آن را زنجیره ی بلوکی می نامند، از همان روز نخست معرفی برای همه به صورت کدباز در دسترس است. عرضه ی فناوری بیت کوین به صورت کد باز بدان معنی است که همه می توانند پیشرفت های خود را داشته باشند و کاربردهایی را بر روی آن ایجاد کنند.

ایدئولوژی بیت کوین و پول دیجیتال

از این دیدگاه بیت کوین توانسته ایدئولوژی کارآمد و تازه ای را خلق کند. در واقع چیزی بسیار فراتر از پول دیجیتال و یک روش پرداخت است. به عبارت دیگر ، مهم تر از همه استفاده از هسته ی اصلی فناوری و پتانسیل های کشف نشده ی آن در طول زمان خواهد بود. این که تصمیم بگیرید چگونه از این فناوری استفاده کنید به خود شما بستگی دارد. استفاده از آن می تواند به پاسخ به نیاز مالی عادی قابل تصورتان باشد.

فقط کافی است ذهنتان را محدود نکنید و اجازه دهید با خلاقیت از این فناوری بیشترین استفاده را بکنید. حتی با وجود این که ممکن است مفهوم کامل آن را در ابتدا درک نکرده باشید، ولی با این حال سعی کنید ذهنتان را باز نگه دارید. اجازه دهید جلوتر برویم: رویارویی و تلاقی امور مالی و فناوری همیشه با چالش هایی همراه بوده است. همه ی ما از بحران های بانکداری قرن ۲۱ تأثیر پذیرفته ایم و هنوز هم کشورهایی وجود دارند که در حال تلاش برای احیای آسیب های ناشی از بحران هستند.

در کشور ما نیز به گونه ای دیگر این بحران ها را لمس می کنیم و از سویی شاهد ورشکستگی مؤسسه های مالی و اعتباری هستیم و از سوی دیگر، ناتوانی مالی بانک های شناخته شده را به دلیل مطالبات معوق گسترده شان نظاره گریم.

مخترع بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو، توسعه دهنده ی بیت کوین، خود قربانی سوء مدیریت بانک های مرکزی بود و تلاش داشت تا راه حل مناسبی را بیابد. ساختار مالی کشورها دچار نقصان های جدی است و ضرورت معرفی یک جایگزین قابل اتکا بسیار خوشحال کننده است. این که آیا این راه حل خوشحال کننده در آینده ی بیت کوین است یا نه، باید کمی صبر کرد و منتظر ماند.

وقتی ساتوشی ناکاموتو ایده ی بیت کوین را مطرح کرد، تمرکززدایی از عوامل اصلی شکل دهنده ی دیدگاه او بود، تمرکززدایی یا عدم تمرکز بدان معنی است که ما همگی بخشی از اکوسیستم بیت کوین هستیم و هر کدام از ما به نحوی در آن نقش داریم. به جای تکیه کردن به دولت، بانک ها یا یک واسط، در سیستمی که همتا به همتا نامیده می شود، بیت کوین به همه تعلق دارد و منظور از همه تک تک ما هستیم که شبکه ی بیت کوین را تشکیل می دهیم.

بدون تک تک کاربران مجزا بیت کوینی نیز وجود نخواهد داشت. هر چه افراد بیشتری بیت کوین را بپذیرند، بهتر کار می کند و نتیجه ی بهتری می دهد. بیت کوین به جامعه ی گسترده ای نیاز دارد که در آن همه فعالانه از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت جدید، چه برای خریدن کالاها و خدمات و چه برای فروش محصولات یا خدمات در مقابل دریافت بیت کوین استفاده نمایند.

نتیجه گیری

با توجه به روح بازار آزاد پول دیجیتال هر کسی در جهان می تواند کسب و کار خود را راه اندازی کند و در کمتر از چند دقیقه پرداخت از طریق بیت کوین را اجرایی نماید. به علاوه صاحبان کسب و کار کنونی می توانند از بیت کوین به عنوان یکی از گزینه های پرداخت استفاده نمایند تا تعداد مشتریان خود را در مقیاس جهانی گسترش دهند. برای مثال، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کشورمان می توانند از طریق بیت کوین مشکل پرداخت های بین المللی خود را مرتفع سازند.