نکاتی در مورد مونته سوری

دانستنیها

مونته سوری سیستم و شیوه ای تعلیمی و تدریسی در مقاطع مهدکودک و پیش دبستانی و در محیط کلاس های خلاقیت کودکان با پیشینه ای بیشتر از یک قرن می باشد که اساس کار و آموزش با کودکان را براساس کلیات غالب بر رشد و نموی طبیعی و احتیاجات و علاقمندی های شخصی هر کودک بنا می نهد.

در سبک و سیستم مونته سوری عقیده بر آن است که احتیاجات کودک به گونه ای از طریق محیط موجود و مطلوب و حضور یک مربی و آموزگار مشاهده گر و تسهیل گر در نظر گرفته شود که کودک یه صورت ذاتی و نهادین از احتیاجات خود و سایرین مطلع می شود و این توانایی و قابلیت را کسب می کند تا خودشان آن ها را با شیوه های جدید و مبتکرانه جواب دهند و از این رو به حس خشنودی ، خودباوری و خودجوش بودن دست یابند و از انضباط و نظم درونی برخوردار می شوند.

ماریا مونته سوری اولین پزشک زن ایتالیایی در قرن نوزدهم بود که سیستم و شیوه ای را با بهره گیری و استفاده از شیوه نظارت علمی و مطالعه و بررسی بر روی ساختارهای روانی و ذهنی کودکان در پروسه ی رشد و پرورش آنان ، تدوین و بنیان نهاد که در آن ذهن جذب کننده و فعال کودکان دو و نیم ساله تا شش ساله از عالی ترین و مطلوب ترین شرایط و فضا در جهت رشد و پیشرفت و تعالی برخوردار شود.

در سیستم و فضای مونته سوری کودکان با در اختیار داشتن وسایل و مواد قابل استفاده مخصوص ، ابتدا از طریق حواس پنج گانه و بعد با اندیشه و استدلال وجه ممیز محیط دنیای اطراف خود را آزمایش و کشف می نمایند و همگام با دسترسی داشتن به ابزار و وسایل مناسب ، ارتباط میان زندگی عملی و مهارت های زندگی را درک و تمرین و از آموزش و زندگی لذت بخش بهره مند می شوند.

ماریا مونته سوری بر این باور بود که آموزش و ایجاد زمینه برای خلاقیت و نوآوری کودکان خوب است که از سنین دو و نیم سالگی آغاز شود و به احتیاجات بچگانه و ضروری آنان در چارچوب کارها و فعالیت هایی که زندگی طبیعی را به کودکان یادآوری می نماید دقت و اعتنا شود.

در روش مونته سوری کودکان با هر رده سنی در یک کلاس قرار داده می شوند و همراه با هم و در کنار یکدیگر آموزش می بینند. بچه های کوچکتر از بچه های بزرگتر چیزهایی را می آموزند و کودکان بزرگتر با تعلیم به کودکان کوچکتر موارد تعلیم دیده ی خود را تکرار و در ذهن ثابت می سازند. همچنین بچه ها نحوه رفتار درست با کوچکتر ها و بزرگترها را یاد می گیرند و ارتباطات اجتماعی آنان بهبود خواهد یافت.

تجهیزات و ابزار مونته سوری به شکلی تهیه شده است که هر کار و فعالیت روال و الگوی سنجیده و مرتب و معقولی را پیگیری می نماید و افزون بر این که هر ابزار و لوازم محتوای مشخصی را به کودک یاد می دهد، مقاصد غیر مستقیمی را نیز در درون خود دارد  که مقدمه ی فعالیت های پیچیده تر است. همچنین در اغلب ابزارها و لوازم کنترل خطا نیز هست تا کودک در پایان فعالیت ها و مسائل صحیح بودن یا غیرصحیح بودن اجرای فعالیت ها را نظارت و کنترل نماید.

جو و فضای آموزش مونته سوری راحت و آسوده و مرتب است و کودکان در این محیط یاد می گیرند که به حقوق یکدیگر احترام نهند. اما با این وجود هر کودک قادر است به طور اختیاری و براساس علاقه و احتیاج خود به تکرار تمرین و کارهای دلخواه خود بپردازد.

همه ابزار و تجهیزات مونته سوری در اندازه و متناسب با سن کودک طراحی شده است و بچه ها می توانند از میان وسایل و بازی های موردنظر یک بازی و فعالیت را گزینش و با شیوه و سبک خود به اجرای آن مشغول شوند. در روند انجام تمرین در صورتی که یاری و سوالی داشته باشند مربی و راهنما به میزان تقاضای بچه ها و بدون دخالت آنان را هدایت و کمک خواهد کرد.

مربیان و معلمان در این سیستم تنها نقش یک تسهیل گر و همراه و مشاهده گر را خواهند داشت تا ویژگی های شخصی هر کودک را بررسی و نظارت نمایند و آنگاه به صورت غیرمستقیم آنان را راهنمایی نمایند.

اهداف کلی روش مونته سوری :

  • نظم
  • هماهنگی
  • تمرکز
  • استقلال

نظام و فعالیت های مونته سوری بر روی ۵ جنبه زیر مرکزیت می یابد:

  • کسب مهارت های زندگی
  • کسب مهارت های حسی و حرکتی
  • کسب مهارت های زبان آموزی
  • کسب مهارت های ریاضی
  • کسب مهارت های مربوط به علوم و فرهنگ
جهت سنجش هوش و استعداد به این صفحه مراجعه نمایید.

مونته سوری ، آموزش مونته سوری و بازی های آموزشی مونتسوری

مرکز تست و استعدادیابی کودکان

تست IQ چگونه است؟ تست هوش IQ را چگونه انجام دهیم؟

تست هوش ریون برای سنین مختلف | نحوه انجام تست هوش ریون و امتیازدهی ریون

کودک باهوش | ویژگی های کودک باهوش | تربیت کودک باهوش

تقویت هوش کودک | راهکارها و روش های تقویت هوش کودک در سالهای مختلف

 

نوشته نکاتی در مورد مونته سوری اولین بار در مرکز تحقیقات هوش نیک. پدیدار شد.