زباله ها و اثرات جبران ناپذیر آن بر طبیعت

دانستنیها

زباله ها و اثرات جبران ناپذیر آن بر طبیعت موضوع این مطلب آموزشی است.

می توانیم زباله های تولید شده توسط انسان را کلاً به دو نوع زباله مایع و جامد تبدیل کنیم. زباله های مایع به فاضلابهای خانگی و فاضلابهای حاصل از صنایع می گویند و زباله های جامد شامل هر زباله ای به جز فاضلابها است. می توانیم این دسته از زباله ها را به موارد زیر تقسیم بندی کنیم.

زباله های منازل به ویژه زباله هایی که حجم آنها زیاد است مانند اشیاء و وسیله های خراب شده منزل ، زباله هایی که مربوط به بیمارستانها هستند ، زباله های مربوط به بخش کشاورزی ، زباله های ناشی از پسماندهای ادارات و غیره. از میان این زباله ها خطرناکترین آنها مربوط به زباله های صنایع و کارخانه ها و بیمارستانها هستند. زیرا این دسته از زباله ها قادرند با وسعت آلودگی که در محیط زیست ایجاد می کنند به میزان بسیار بالایی آن را تخریب کنند. این آلودگی ها زندگی بسیاری از انسانها و موجودات دیگر را به خطر می اندازند ، مخصوصاً اگر از طریق خطاهایی که رخ می دهد این زباله ها و آلودگی ها وارد منابع آبی قابل مصرف مردم شوند.

علاوه بر اینها ، محصولات و موادی که انسانها مصرف می کنند مانند مواد پلاستیکی نیز سالهای سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شوند و از بین بروند. به همین دلیل سالها بدون اینکه تجزیه شده باشند در زمین وجود خواهند داشت. انسانها روشهای مختلفی را برای از بین بردن زباله ها یا بازگرداندن آنها به چرخه مصرف پیدا کرده و استقاده می کنند که عمده ترین آنها شامل : سوزاندن : زمانی که زباله ها قابل اشتعال باشند و از طرفی سوزاندن آنها آلودگی های کمتری را به طبیعت وارد کند از روش سوزاندن آنها استفاده می کنند.

معمولاً زباله های خشک مانند چوب ، کاغذ و غیره را با این روش از بین می برند. روش دوم : روش مدفون کردن زباله هاست. در بسیاری از موارد مانند پسماندهای صنعتی و کشتارگاه ها ممکن است آنها را دفن کنند. زیرا این روش از انتشار بیش از حد آلودگی در طبیعت جلوگیری می کند. روش سوم: این روش شامل تبدیل کردن یا بازیافت زباله هاست. تبدیل زباله ها همان روشی است که در آن زباله ها را به مواد قابل مصرف دیگر تبدیل می کنند. اگر زباله ها به شکل پلاستیک باشند می توانند آنها را دوباره بازیافت کرده و به طبیعت بازگردانند. اشیاء و زباله هایی که از جنس چوب و کاغذ هستند نیز این قابلیت را دارند. در بسیاری از موارد دیگر که مواد این قابلیت را ندارند ممکن است آنها را تبدیل به کود کرده و مجدد قابل استفاده نمایند.

هنوز آنچنان که باید اهمیت از بین بردن زباله ها برای بسیاری از افراد مشخص نیست. علت این امر نیز این است که آنها هنوز خطرها و آسیب هایی که ناشی از رها کردن این زباله ها در طبیعت است پی نبرده اند. انواع مختلف و زیادی از آسیب ها وجود دارد که همگی آنها توسط زباله های مختلف ایجاد می شود. این زباله ها موجب انتقال بیماری ، ایجاد بیماری های عفونی و سخت ، از بین بردن زیبایی طبعیت و آلوده شدن آب و خاک می شوند. علاوه بر بوی بدی که زباله ها در طبیعت ایجاد می کنند پس از مدتی در اثر گرما تبدیل به گازهای خطرناکی مانند منو اکسید کربن می شوند. همگی این آلودگی ها موجب ازیاد حشرات شده و حشرات نیز به نوبه خود آلودگی و بیماری را منتقل خواهند کرد.

اگر به مسئله زباله ها جدی تر رسیدگی و اندیشیده نشود برای تمامی انسانها خطرات جبران ناپذیری ایجاد می کند. برای پیشگیری از این همه آسیب بهتر است تا جایی که امکان دارد انسانها به فکر این باشند تا تولید زباله ها را در درجه اول کاهش دهند و در مرحله بعدی سعی کنند مواد شیمیای و پلاستیکی را کمتر استفاده کنند.

انجمن حمایت از محیط زیست ایران