تمرینات عملی و کاربردی و روش تقویت حافظه و هوش کودکان

مقاله آموزشی

تمرینات عملی و کاربردی برای تقویت حافظه و هوش کودکان موضوع این مطلب آموزشی برای والدین است. ۵ تمرین تقویت حافظه ( ۵ روش تقویت حافظه ) را به شما می آموزیم.

مقدمه ای در مورد تمرین و روش تقویت حافظه 

برای بسیاری از والدین مهم است که فرزندان باهوشی داشته باشند. شاید علت اهمیت این موضوع از آن جهت است که فکر می کنند اگر فرزندان آنها هوش بالاتری داشته باشند می توانند موفقیتهای بیشتری در طول زندگی خود به دست آورند و جزء افراد سرآمد و موفق به لحاظ تحصیلی و شغلی باشند. شواهد نیز نشان می دهد که درصد افرادی که در زندگی خود به موفقیت های شغلی و تحصیلی و مالی می رسند معمولاً در افراد باهوش بیشتر است. به همین دلیل ، این حس کنجکاوی یا اهمیت دادن به این موضوع بیشتر خودنمایی می کند و اکثر والدین به دنبال این هستند تا از روشها و آموزشهایی استفاده کنند که بتواند به آنها کمک کند فرزندان باهوش تری داشته باشند.

اما اگر از نگاه تخصصی به این موضوع بنگریم باید بگوییم که هوش از یکسری خرده توانایی هایی تشکیل شده که تقویت هر کدام از آنها منجر به تقویت هوش کلی در افراد می شود. یکی از این توانایی ها ، توانایی حافظه است. همگی ما به خوبی می دانیم که کودکانی که حافظه بهتری دارند ، می توانند مطالبی که یاد گرفته اند به خوبی در حافظه خود نگهداری کنند و در مواقع نیاز به آن ، از حافظه خود فراخوانی کرده و از آن استفاده کنند.

همچنین مطالب درسی که آموخته اند بهتر به یاد بیاورند و در نتیجه عملکرد تحصیلی بهتری داشته باشند. پس حافظه و توانایی بالا در آن می تواند یکی از مولفه های موفقیت و استفاده بهتر از توانایی هوش افراد باشد. پس ، اگر به فکر تقویت هوش فرزندان خود هستیم بهتر است بر روی حافظه آنها کار کنیم. تمریناتی که می تواند به آنها کمک کند تا حافظه آنها تقویت شوند در اولویت قرار دارند. بهتر است این تمرینات را به چند دسته تقسیم کنیم.

روش ها و تمرین های تقویت حافظه کودک

انسانها دارای ۵ حواس اصلی هستند. اطلاعات ، توسط حواس مختلف ما از محیط دریافت می شود در بخشی از مغز  که مربوط به دریافت و تحلیل آن حس است مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرید و پس از این مرحله در حافظه کوتاه مدت و سپس در بلند مدت ما ثبت می شود. به همین دلیل در ادامه این مقاله به تمریناتی که مربوط به حواس مختلف ماست و بر تقویت حافظه متمرکز است می پردازیم.

اولین روش تقویت حافظه ) تمرینات شنیداری

یکی از تمریناتی که می توانیم برای تقویت کودکان در بخش شنیداری و حافظه شنیداری آنها داشته باشیم این است که داستانهای کوتاهی را برای آنها بخوانیم و سپس به طرح سوال از این داستانها بپردازیم. همچنین می توانیم از کودکان بخواهیم آنچه را شنیده اند مجددا برای ما بیان کنند. ابتدا داستانهای کوتاه و سوالات کلی و مهمی که در بخشی از داستان بوده را مد نظر قرار می دهیم. بعد با ادامه تمرینات و تقویت حافظه کودکان می توانیم داستانهای بلندتر با سوالاتی که مربوط به جزئیات هستند این تمرین را ادامه دهیم. داستانها یکی از بهترین روشها برای تقویت حافظه  و توجه کودکان هستند.

استعدادیابی کودکان         تست هوش کودک       تقویت هوش کودک

دومین روش تقویت حافظه ) تمرینات دیداری

یکی از کانالهایی که ما از طریق آن اطلاعات زیادی را دریافت می کنیم قدرت بینایی ما است. هر چقدر اطلاعات دیداری بیشتری در حافظه ما ثبت باشد با افراد با هوش تری مواجه هستیم. زیرا پر از اطلاعاتی هستند که می توانیم در موقعیتهای مختلف از آن استفاده کنیم. برای تمرینات دیداری می توانیم از برخی از بازیها مانند بازی حروف ، اعداد و اشکال استفاده کنیم. این حروف ، اعداد یا اشکال می توانند بر روی کاغذ یا مقوا یا حتی تکه های چوبی باشند که به صورت آماده خریداری می کنیم یا حتی خودمان آنها را می سازیم و با نشان دادن آنها به کودکان برای چند ثانیه و سپس پرسیدن این سوال که چه عدد یا حرف یا شکلی را دیده اند ، یا با نمایش دادن آنها در یک سطح و انتخاب اعداد و اشکال و حروفی که دیده است می توانیم به تقویت حافظه دیداری کودکان بسیار کمک کنیم.

سومین تمرین تقویت حافظه ) تمرینات لمسی

بسیاری از تمرینات بیشتر فقط برای حافظه دیداری و شنیداری هستند و طراحی شده اند. در حالی که ما انسانها حافظه های دیگری همچون حافظه لامسه نیز داریم. سطوح مختلفی را که لمس می کنیم در حافظه ما ثبت می شود و در موارد مشابه یا متفاوت می توانیم از حافظه خود فراخوانی کنیم. سعی کنیم سطوح مختلف مانند سطوح زبر ، نرم ، خشک ، خیس ، یا سطوح مشابه را به شکل بازی برای کودکان ارائه دهیم و از آنها بخواهیم که این سطوح را به خاطر بسپارند و سپس از آنها بخواهیم که آن را یادآوری کنند که سطحی را لمس کرده اند.

روش تقویت حافظه چهارم ) تمرینات چشایی

تمرینات چشایی نیز می تواند شامل مزه های مختلف باشد که با ارائه آنها به کودکان می توانیم از آنها بخواهیم که یادآوری کنند که چه مزه ای را الان تجربه کرده اند.

پنجمین تمرین تقویت حافظه ) تمرینات بویایی

بوهای مختلف مانند عطر ، چوب ، غذا و سایر بوها را فراهم کنیم و پس از مدتی که به کودکان ارائه دادیم از آنها بخواهیم که یادآوری کنند که عطرها یا بوهای مربوط به کدام از این گزینه ها را به آنها ارائه داده بودیم.

انجام هر کدام از این تمرینات و خلاقیت در طراحی کردن آنها می تواند اثرات قابل توجهی در استفاده از ظرفیتهای هوشی کودکان و رشد آن داشته باشد.

روش تقویت حافظه - تمرین تقویت حافظه

 

The post تمرینات عملی و کاربردی و روش تقویت حافظه و هوش کودکان appeared first on استعدادیابی | تست هوش کودک.