مقایسه طراحی بسته بندی ایرانی و خارجی

مقالات وبلاگ

مقایسه طراحی بسته بندی ایرانی و خارجی موضوع این مقاله آموزشی برای علاقه مندان حوزه طراحی گرافیک است.

تعریف کوتاهی از بسته بندی

بسته بندی چیست؟ بسته بندی یک محصول مانند لباس برای یک فرد است . در واقع بسته بندی خوب برای کالا می تواند ضمن نگهداری محصول ، آن را در برابر آسیب هایی از قبیل دزدی، فشار و انبارش ها حفظ کند.

بسته بندی یک برند ، نقش مهمی در فروش و تبلیغات ، و بعد از آن ، استقبال از یک محصول دارد که امروزه بیشتر از قبل مورد توجه صاحبان برند و مصرف کنندگان قرار گرفته است. بسته بندی مهم ترین عامل تفاوت بین دو محصولی است که مُبلغ یک کالایکسان هستند. به همین دلیل اگر یک فروشنده بتواند ظاهر جذابی برای آن کالا طراحی کند می تواند به فروش بهتری دست پیدا کند.

اما اگر بخواهیم معنی عامیانه بسته بندی را تعریف کنیم می توان گفت ،جمع آوری یک محصول با تمام مخلفات آن را بسته بندی می گویند. باید بدانیم که بسته بندی هر چقدر جذاب باشد و یا بد باشد ، هیچ ارتباطی با کیفیت محصول داخل آن ندارد.

اما اگر شما محصول با کیفیتی داشته باشید، ولی بسته بندی آن جذابیت کافی را برای مصرف کننده نداشته باشد ، قطعا کیفیت خود کالای شما برای فروش کفایت نمی کند. امروزه صاحبان برند به دلیل رقابت زیاد هم کیفیت را بالا نگه می دارد و هم بسته بندی جذابی طراحی می کنند.

مقایسه طراحی بسته بندی ایرانی و خارجی

تفاوت های بسته بندی

تصور کنید شما صاحب یک برند بیسکویت هستید که تازه می خواهید وارد بازار شوید ، برای ورود به بازار و قرار گرفتنن در قفسات یک فروشگاه در کنار رقبا، باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشید.

زیرا اولین ارتباط را مشتری با بسته بندی می گیرد اول بسته بندی ست که او را به سمت کالای شما می کشد، پس از مطالعه اطلاعات و خرید آن در صورت رضایت از کیفیت ، مصرف کننده را برای همیشه، مشتری دائمی شما می کند.

اما بسته بندی سوای زیبایی ظاهری باید بتواند یک محافظ برای کالا و محصول نیز باشد.البته این اصلی ترین مورد برای یک بسته بندی است ،زیرا بسته بندی هر چقدر زیبا و جذاب باشد اما نتواند از کالا محافظت کند و سلامت آن را حفظ کند،ارزش خرید را ندارد.

از تعاریف دیگر بسته بندی می توان به اطلاع رسانی در مورد ترکیبات یک محصول نیز اشاره کرد،که البته این یکی دیگر از وظایف اصلی بسته بندیست و ارتباطی به تعریف آن ندارد

اما بسته بندی کالا دو جز دارد:

بسته بندی فیزیکی: بسته بندی فیزیکی یا صنعتی محصول ،طراحی شکل و ابعاد و فرم سه بعدی است که می توان جعبه و کارتن را برای مثال عنوان کرد. بسته بندی فیزیکی یا صنعتی مهم ترین قسمت است به صورتیکه اگر ایرادی در آن به وجود بیاید،محصول داخل آن به صورت کامل غیر قابل استفاده می شود و همین طور از نظر ظاهری هم برای مصرف کننده جذابیت خود را ازدست می دهد. به بسته بندی فیزیکی بسته بندی فنی هم گفته می شود.

بسته بندی گرافیکی: پوسته ای از طرح، رنگ و فونت است که روی استایل سه بعدی خود قرار می گیرد و وظیفه ی معرفی محصول را دارد. برای موفقیت در امر برند سازی بسیاری از مدیران صنایع برای بسته بندی هزینه های زیادی متقبل می شوند چرا که می دانند بسته بندی کالا علاوه بر نگهداری امن باید اطلاع رسانی و تبلیغ آن را هم بر عهده بگیرد. به بسته بندی گرافیکی، بسته بندی بازاریابی هم گفته می شود. طراحی این قسمت به دلیل حساسیت بیشتر باید به عهده ی یک فرد متخصص باشد.

مقایسه طراحی بسته بندی ایرانی و خارجی

زمانی که کالایی را برای استفاده می خرید ، بسته بندی باید ضمن معرفی خود و شرکت تولید کننده آن، بتواند به خوبی بازار را بشناسد و درمیان رقبا مورد توجه قرار بگیرد. زیرا مصرف کننده اطلاعی از داخل آن بسته بندی ندارد پس این وظیفه ی بسته بندیست که بتواند به خوبی خود را معرفی کند.

اما بسیاری از بسته بندی ها به سبب اینکه می خواهند خاص و مورد توجه باشند، باعث سردرگمی در نحوه ی استفاده و شناسایی مواد داخل می شوند. این موارد شامل دسترسی به محصول داخل واطلاعات ناهماهنگ با خود محصول میباشد.

پس تا اینجا فهمیدیم که هدف از بسته بندی، هم حفاظت و هم تبلیغ و اطلاع رسانی است.اگر یک بسته بندی پوشش مناسبی نداشته باشد علاوه بر انباش و نگهداری ، در جا به جایی آن هم دچار مشکل می شود.

طراحی بسته بندی ایرانی و خارجی

طراحی بسته بندی ایرانی و خارجی

وظیفه بسته بندی

بسته بندی بعضی از محصولات حکم اعتبار آن را دارد، مثلا اگر بخواهید یک گوشی را بفروشید اگر کارتن و جعبه آن را نداشته باشید، در فروش آن دچار مشکل می شوید که حتی نبود آن ممکن است برچسب دزدی و غیر اصل بودن را بگیرد.

بعضی از بسته بندی ها به دلیل زیاده روی هم در بسته بندی فنی و هم در بسته بندی گرافیکی عملا کارایی خود را از دست می دهند، یعنی بسته بندی آن برای باز کردن و استفاده کردن با سختی رو به رو می شود و یا در انتقال اطلاعات زیاده گویی ، و در طراحی ظاهر زیاده روی کرده است. از رنگ های بی ارتباط با محصول استفاده کرده و یا اشکال فاقد جذابیت به کار برده است.

در بسیاری از بسته بندی های داخلی شاهد تقلب از بسته بندی های خارجی هستیم که این روش باعث زیر سوال رفتن هویت محصول می شود، زیرا ناخودآگاه به جای اینکه تبلیغ محصول شما باشد ، مصرف کننده را یاد طرح اصلی بسته بندی می اندازد. البته گاهی این روش سوای تقلید می تواند باعث فروش هم نیز بشود، به طوریکه مصرف کننده گمان می کند این همان محصول با همان ترکیبات است.

مقایسه طراحی بسته بندی ایرانی و خارجی

تفاوت بسته بندی ایرانی و خارجی

اما باید بدانیم یک بسته بندی بر اساس فرهنگ یک جامعه و نیاز مشتری طراحی می شود. اگر یک طرح فقط مختص یک برند باشد، هویت یک سازمان را تبلیغ می کند. طراح بسته بندی هر برند باید نوع خط ها فونت ها و رنگ های آن سازمان و البته هدف سازمان و نوع محصول را درنظر بگیرد.

اگر طراحی بخواهد در بسته بندی یک شرکت تغییر ایجاد کند ضمن اینکه جذابیتی جدیدی به طرح اضافه می کند ، تمامی هویت شرکت را ثابت در نظر بگیرد. زیرا اگر در بسته بندی جدید نشانه ای از هویت اصلی آن برند نباشد با شکست در فروش و از دست دادن مشتری مواجه می شود.

بنابراین هویت برند در زمان باز طراحی، باید در ذهن مشتری یادآور محصول قبلی باشد.زمانی که شرکتی بسته بندی جدید تولید می کند ، باید نسبت به قبل ،عملکرد جدید و بهتری داشته باشد و حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد.

مثلا بهتر بتواند نظر مشتری را جلب کند یا اطلاعات را سریع تر منتقل کند. تمام این موارد در طراحی و باز طراحی یک بسته بندی زمانی که تقلید انجام شود، شاید در کوتاه مدت به صورت موقت نتیجه دهد، اما رفته رفته مشتری را از دست می دهد.

اما اگر یک محصول بتواند از نظر بصری گیرا باشد و بتواند در ذهن مصرف کننده ،دلپذیر و جذاب باشد فروش آن محصول حتی با روندی کُند، به سوی بازاری سود ده می رود.

هر جامعه چه خارجی و چه داخلی مبلغ فرهنگ خود است. یعنی بسته بندی ایرانی (اسلامی) فرهنگ اسلامی را ترویج و معرفی می کند. معمولا این طرح ها از الگوهای اسلیمی، بته جقه و تصاویر شاهنامه ای تبعیت می کنند که می توان نمونه های آن را در بسته بندی های گز ، زعفران، آجیل و خشکبار شاهد بود.

اما بسته های خارجی از طرح های مینیمال و ساده تری استفاده می کنند .که البته طراحی هر چه ساده تر باشد برای بیننده  جذابتر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی بسته بندی به این صفحه مراجعه نمایید.

نوشته مقایسه طراحی بسته بندی ایرانی و خارجی اولین بار در طراحان برتر. پدیدار شد.