طراحی پوستر حرفه ای چگونه انجام می شود؟

مقالات وبلاگ

ساخت پوستر و اعلانات بزرگ تبلیغاتی پیوسته یکی از مطلوب‌ترین و مناسب‌ترین اشکال طراحی گرافیکی و تبلیغاتی می‌باشد.

مقدمه ای در مورد طراحی پوستر حرفه ای

چرا که شما قادرید قواعد و اصول را نادیده گرفته و خاص عمل کنید. پوسترها تنها احتیاج به ابتکار و شهامت دارند و در صورتی که قدرتمند ظاهر شوند هیجان و احساس اشخاص را به گونه‌ای عمیق و بسیار متاثر و تحت الشعاع خویش می‌سازند.

شماری از این پوسترهای تبلیغاتی شما را دچار شور و هیجان می‌سازند و شماری هم مملو از داده‌ها و اطلاعات در یک حرفه و عرصه‌ی خاص می‌باشند. شماری از آنان ابداً داده‌ها و معلومات به خصوصی را نشان نمی‌دهند و تنها شما را انتقال و محول به یک محیط ، شبکه‌ی اجتماعی و اینترنتی خاص و یا سایر مکان‌ها می‌دهند.

راه حل و عملکرد عمده و اساسی داستان آن است که شما قادر باشید یک هماهنگی و تجانس میان محتوا ، آرم ، عکس و مطلب مورد نظر ایجاد نمایید. زمانی که به این هماهنگی دست یافتید در واقع به یک پوستر تبلیغاتی اصولی و ایده آل رسیده‌اید.

نخستین و صریح‌ترین بخشی که بایستی مورد بررسی قرار گیرد شناسایی و آشنایی با جامعه هدف و بینندگان پوستر و آگاهی از کالاها و خدمات ارائه شده است. آنگاه نوبت مشغول شدن به ظاهر و جلوه‌ی پوستر می‌باشد. فام و رنگ ، قلم نوشتاری و تصاویر در جهت تفحص و تعمق درباره‌ی این که به چه شکلی طرح را محقق سازید ، بایستی مطلع شوید که قصد و نیت دارید چه واکنشی از بیننده و مشتری در زمان دیدن پوستر استنباط و به دست آورید.

رنگ پوستر بایستی در بیننده پویایی و انرژی به وجد آورد: رنگ و فام پوستر یکی از اساسی‌ترین ظاهر طراحی گرافیکی است. رنگ در بیننده و مشتری سبب ابراز و ظهور یک واکنش به خصوص در وی می‌شود و در سطح درست ، قادر است نگاه مخاطب را مبهوت و شگفت زده نماید.

با نظر به این مطلب ، رنگ‌ها قادرند تماماً متجاسر ، بی‌پروا ، غیر قابل حس ، خیال انگیز باشند. اندیشه دیگر به کارگیری تکه‌ها و بخش‌های رنگی می‌باشد. بدین منظور بایستی از دو نکته اطمینان حاصل کنید.

نخست این که رنگ و فام‌هایی که همراه یکدیگر به کار رفته است هارمونی ضروری را دارا باشند و موضوع دوم آن که تلفیق این رنگ‌ها قادر باشد نظر فراوانی از بینندگان را جذب نماید.

حروف نگاری در پوستر تبلیغاتی: فراموش نکنید که شما قادرید با قلم و کلک نوشتاری متعدد و گوناگون ، پیغام یک پوستر تبلیغاتی را فوق العاده متحول سازید.

قادرید به منظور نمایش سختی از حروف ضخیم ، به منظور افزایش لطافت از کلک نوشتاری حروف مایل و در جهت نمایش بازی و تفریح و امور غیر رسمی از کلک‌های نوشتاری دوستانه بهره بگیرید. خوب است که لااقل از دو نوع حروف نوشتاری برای تیتر و محتوا بهره بگیرید.

چند نکته طراحی پوستر 

پوستر بایستی به سرعت نظرها را به خود جذب نماید و بیننده قادر باشد در کوتاه‌ترین زمان آن را بفهمد و مطالعه کند. شما بایستی داده‌ها و مفروضات را از نظر ارزش و مهمی رده بندی نمایید.

در صورتی که محتوای شما اندک می‌باشد در پی عکس و طرح شاخص و متمایز بگردید. ولی در صورتی که محتوای شما بسیار است ، کانون مرکزی خویش را روی متون و مضمون قرار دهید و آن را از نظر ارز و ارجحیت رده بندی نمایید.

خلاصه گویی و حذف عناصر زاید در پوستر تبلیغاتی: بعضی مواقع هر اندازه اندک و کوتاه‌تر تعریف و تشریح نمایید ، راحت‌تر و خوب‌تر قادر هستید با بیننده رابطه ایجاد نمایید. فقط یک واژه یا یک عکس ساده ، بعضی مواقع بسیار فراوان‌تر از واژه‌های حجیم و عکس‌های مبهم و رنگارنگ قادر است با بیننده و مشتریان رابطه ایجاد نماید. بدین لحاظ از عکس‌های زیاد و واژه‌های طویل تنها برای فراوانی و شلوغی طرح بهره نگیرید چرا که امکان دارد تاثیر منفی در دید مخاطب داشته باشد.

در به وجود آوردن تلفیق‌ها سنجیده عمل کنید: محتوا و مضمون ، تصاویر و تمام داده‌ها و مفروضات در دسترس شما است. بیاندیشید و بررسی نماید که به شکل‌های گوناگونی محتوا و تصاویر را در کنار هم چیدمان دهید.

این طراح است که معین می‌سازد بیننده و مشتری بایستی به چه شکلی و در چه چارچوبی پوستر را مشاهده و بخواند و پیغام آن را استنباط نماید. زمانی که از تصاویر ، واژه‌ها و رنگ‌ها در پوسته‌های گوناگون بهره بگیرید سبب می‌شود طراحی پایانی شما برخوردار از بعدهای گوناگون و ژرف باشد.

در زیر تعدادی از راهکارها و اصول طراحی پوستر که پیغام شما را به بیننده انتقال می‌کند ذکر شده که بدین شرح است:

به وجود آوردن پویایی و انرژی با به کارگیری سفارش و تاکید بر روی عناصر: هنگامی که شما از قلم نوشتاری و عکس‌های شور انگیز و مهیج بهره می‌گیرید ، یک اثربخشی عمیق و شدید و عکس العمل شگرف و عالی در مخاطب ایجاد خواهید کرد.

بدین وسیله موجب خواهید شد پیغام شما با عواطف و احساس و حال بیننده مشغول شود. بعضی مواقع به کارگیری واژه‌های اندک و کوتاه در اثربخشی این امر فوق العاده عمل می‌کنند.

چشم انداز و چارچوب‌های متداول را در طراحی بشکنید: جریانات و رخدادها پیوسته برروی یک مسیر راست به پیش نمی‌روند. توجه به زاویه های گوناگون قادر است که یک پوستر را مهیج و خاص سازید. قاب و چهار چوب تصاویر را متحول سازید. در عوض آن که واژه‌ها و عبارات را مسطح و عادی نگارش نمایید آنان را بشکنید. منحنی وار و یا به شکل خمیده نگارش نماید.

لحاظ نمودن هماهنگی در ساخت پوستر: بهره مندی از قرینگی ، مرکز گرایی و تجدید در نگاه بیننده هماهنگی و هم سویی را به وجود می‌آورد. رنگ‌ها ، محتوا و طرح تصویری در هم آهنگی و سنخیت با یکدیگر باشند. هماهنگی بدین معنی نمی‌باشد که پوستر شما قطعاً بایستی تماماً هم گرایی و روی یک مرکز مشخص باشند. هماهنگی و نسبت بدین معنی است که یک سمت نبایست برخوردار از بخش زیادی از متن و محتوا و تصاویر باشد و سمت دیگر بالعکس.

بهره مندی از عکس‌های مرتبط یه منظور ارزش دادن به پوستر: به کارگیری یک عکس شکیل و چشم نواز و نمایشی و دیدنی در پوستر تبلیغاتی قادر است پیغام شما را به سرعت به بیننده القا نماید. عکس‌های مرتبط به کالا و خدمات شما ارزش می‌دهند. آنان قادرند که کالا و خدمات شما را حقیقی ظاهر نمایند و سبب شده تا اندازه‌ای حالت و چگونگی کالا و خدمات را مشاهده نمایند.

خلق کاراکترهای جذاب در پوستر تبلیغاتی : عکس برداری ضرورتاً پیوسته احتیاج شما را رفع نمی‌سازد و احتمالاً دایماً هزینه لازم را برای عکس برداری حرفه‌ای را در اختیار ندارید. در عوض آن ، شما قادرید که خودتان تصویر سازی را ابداع نمایید. شما قادرید یک تصویر جامع و وسیع در عرصه فعالیت و سوژه مورد نظرتان ایجاد نمایید. تصویرگری هم به گونه‌ای ساده و صاف و هم به شکل ژرف و لایه دار امکان پذیر است.

طراحی‌های غیر مرسوم و جدید را در طراحی پوستر به کار گیرید: همیشه لازم نیست که از اصول طبیعی و رایج پیروی کنید. از کلک نوشتاری به خصوص و ناآشنا و نادر بهره ببرید ، عکس‌های مخاف و متقابل را به همراه یکدیگر در پوستر جای دهید. عکس‌ها و متون را به صورتی در جوار یکدیگر چینش نمایید که طرحی نادر و کمیاب و تازه را به وجود آورید.

منطبق بودن همه عناصر گرافیکی: نخست انتخاب نمایید که بیننده امکان دارد که طبق چه توالی محتوای پوستر را مطالعه و مشاهده نماید. آنگاه به منظور رسیدن به این مقصود ، رنگ‌ها ، حروف و محتوایی خاص بهره بگیرید و بدین منظور یک راه و طرح معلوم و واضح را معین و هدایت کنید.

داده‌ها و معلومات فشرده و قابل خوانا: خواندنی بودن پوستر ضرورتاً بدین معنی نمی‌باشد که بیننده قادر باشد همه محتوا و مضمون پوستر را بخواند. بایستی اطمینان حاصل کنید که بیننده تبلیغات شما را فهمیده و از آن آگاه گشته است و درک کرده که کالا ، سرویس و سفارش شما چه چیزی می‌باشد و چه پیغامی در خود دارد. اطمینان حاصل کنید که از بازه‌ی دورتر نیز پوستر شما واضح و مفهوم شده است.

به قالب و شکل پوستر توجه داشته باشید: همه‌ی پوسترهای تبلیغاتی از نظر اندازه و ابعاد همانند نیستند. سایز و شکل پوستر را می‌توان مطابق با طرح و اندیشه خودتان متحول سازید. برای مثال ضرورتی ندارد که دایماً پوسترها به شکل قائم و یا مسطح باشند. اقسام و اشکال دیگر را نیز آزمایش نمایید و از آنان بهره بگیرید.

برای بیننده و مشتری طراحی را انجام دهید نه خودتان: قبل از این که اقلام و اجناسی را به فروش برسانید ، بایستی با مشتریان و جامعه هدف مورد نظر کاملاً آشنایی داشته باشید. بایستی مطمئن شوید که طرح شما متناسب با علایق ، سبک و سیاق خرید و آداب آنان می‌باشد.


موضوع مرتبط :

نکات طلایی طراحی پوسترهای تبلیغاتی

آموزش طراحی پوستر در ۵ مرحله کاربردی

طراحی پوستر

تهیه پوستر تایپوگرافی

مشخصه‌های یک پوستر ایده آل و استاندارد

نوشته طراحی پوستر حرفه ای چگونه انجام می شود؟ اولین بار در طراحان برتر. پدیدار شد.