نشانه های ضعف در طراحی لوگو و نشانه های یک لوگو ضعیف

دانستنی لوگو و آرم

لوگوها به عنوان تصاویری که نماینده و نشانه یک سازمان و شرکت هستند از اهمیت زیادی برخوردارند.

لوگوها نماینده فعالیت شما هستند و نشان می دهند که شما به چه فعالیتی و با چه کیفیتی مشغول هستید. اما این مسئله مهم را در بسیاری از مواقع در ایران جدی نمی گیرند. آنها یا ممکن است کلاً طراحی لوگو را جدی نگیرند یا اینکه اگر تصمیم بگیرند لوگویی برای فعالیتشان طراحی کنند به جزئیات آن توجهی نمی کنند یا توجه به این نکات جزئی را لازم نمی دانند. همین موجب می شود گاهی لوگوهایی که واقعا تصاویر آنها ضعیف یا در برخی مواقع فاجعه هستند طراحی شود. در حالی که ، دقت در طراحی لوگو به اندازه طراحی لوگو برای کسب و کار یا فعالیت ، مهم است. در اینجا به مواردی که موجب طراحی ضعیف در لوگو می شوند می پردازیم.

یک) فاجعه در تایپوگرافی

برخی از لوگوهایی که با تایپوگرافی طراحی شده اند به قدری ضعیف هستند که نه زیبایی ظاهری دارند و نه به درستی خوانده می شوند. سعی کنید اولاً از یک فونت مناسب با شغل و کسب و کار خود استفاده کنید. دوماً به زیبایی ظاهری و خوانا بودن آن نیز دقت کنید. اگر این دو اصل را در نظر نگیرید فقط هزینه طراحی لوگو را پرداخت کرده اید در حالی که در عمل ، کارآیی لازم را برای شما ندارد.

دو) توجه به خروجی کلی تصویر لوگو

گاهی ممکن است شما به قدری مشغول طراحی و توجه به جزئیات شده باشید که در نهایت ، شکل ظاهری و کلی تصویر شما نا زیبا یا کاملاً با آن چیزی که قصد معرفیش را داشتید از زمین تا آسمان متفاوت باشد. بهتر است ابتدا به کلیت تصویری که قرار است از لوگو خلق شود توجه کنید و سپس به جزئیات آن بپردازید.

سه) تصاویر و نوشته های حاشیه ای

در برخی از لوگوها ممکن است در کنار نام که به شکل تایپوگرافی هست یا در لوگوهای تصویری یک نوشته یا یک خط اضافی یا هر چیز دیگری اضافه شود. تا جایی که می توانید از این نوشتارها یا تصاویر حاشیه ای پرهیز کنید. چرا که یک تصویر یا یک نوشتار منسجم هست که زیبایی ظاهری و مفهومی دارد. پس هر چقدر یک خط ، تصویر یا نوشتار دیگر به طرح اصلی خود اضافه کنید از زیبایی آن کم کرده اید. به بیان دیگر می توان گفت : تا جایی که امکان دارد هیچ تصویر یا نوشته ای را خارج از تصویر یا نوشتار اصلی خود طراحی نکنید.

چهار) نوشتار و تصویر هم اندازه

یکی از فاجعه هایی که ممکن است در طراحی لوگو اتفاق بیافتد این است که هم از تایپوگرافی و هم از تصویر استفاده شود و هر دوی این نوشتارها و تصاویر هم اندازه باشند. اگر تصمیم دارید یک لوگوی تایپوگرافی داشته باشید پس حتماً سعی کنید تایپوگرافی طراحی کنید و تصویری به آن اضافه نکنید. اما اگر تمایل دارید یک لوگوی تصویری داشته باشید و یک نوشته در پائین آن وجود داشته باشد، حتماً باید تصویر شما برجسته تر و در اندازه بزرگتری باشد و نوشته شما در اندازه کوچکتر از تصویر طراحی شود. خطا در طراحی و هم اندازه طراحی کردن تصویر و نوشته ، ظاهر لوگوی شما را کاملاً از بین می برد و به شدت از زیبایی و اثر گذاری آن کم می کند.

پنج) به هم ریختگی ظاهری لوگو

گاهی برخی از طراحان با تصور اینکه یک لوگوی خلاقانه طراحی می کنند از اشکال یا نوشتارهایی استفاده می کنند که در ظاهر کاملاً شلخته و به هم ریخته نشان داده می شود. مثلاً ممکن است از چندین شکل هندسی به صورت جداگانه استفاده کنند که هیچ ارتباطی یا نقطه اتصالی با هم ندارند. این گونه طراحی ها موجب می شود ظاهر لوگوی شما کاملاً به هم ریخته و نا منظم باشد.

در صورتی که هر یک از خطاهای گفته شده در بالا را در طراحی لوگوی خود مرتکب شوید موجب نابودی ظاهری لوگوی خود شده اید و اثرگذاری لازم که با هدف آن به طراحی لوگوی خود پرداخته اید را از دست می دهید.

 

نوشته نشانه های ضعف در طراحی لوگو و نشانه های یک لوگو ضعیف اولین بار در طراحی لوگو آنلاین پدیدار شد.