عکاسی مدلینگ حرفه ای Modeling Photography

دانستنیها

عکاسی مدلینگ حرفه ای Modeling Photography موضوع این مقاله خواهد بود. با نکات حرفه ای در مورد عکاسی مدلینگ آشنا خواهید شد.

طراحان لباس و فشن و مد نخستین افرادی می‌باشند که در طرح و زمینه مدلینگ آغاز به فعالیت می‌نمایند. آنان با مدل سازی لباس ، طلا و جواهرات ، لوازم آرایشی و بهداشتی و صدها کالا و اجناس دیگر که در عصر حاضر در چگونگی امرار معاش انسان‌ها از  اثرگذاری و ارزش بسیاری بهره‌مند هستند ، قادرند نوآوری و ظرافت و قشنگی را با یکدیگر ترکیب نمایند. یک طراح مدلینگ توسط عکس برداران حرفه‌ای و ماهر در جهت ارائه الگوها و نمونه‌های کاری خود  به خریداران و مخاطبان از عکس برداری در این شاخه بهره می‌گیرند و از تصاویر مورد نظر در زمینه آگهی و تبلیغات کالاها و اجناس مختلف بهره می‌برند.

عکاسی مد و فشن یکی از حوزه‌های عکس برداری  حرفه‌ای به شمار می‌آید که در آن الگوها و نمونه‌های عرضه شده به وسیله طراحان با حضور مدل‌های مختلف در این زمینه عکاسی می‌گردد. این حوزه از عکس برداری بسیار پرمفهوم و دیدنی و تکنیکی می‌باشد. در این شاخه از عکس بردای که شاخه‌ای از عکس برداری تبلیغاتی هم به شمار می‌آید ، مارک‌ها و نشان‌های متنوع لباس ، زیورآلات ، لوازم آرایشی و بهداشتی و … از مدل‌های سرشناس و برجسته در این حوزه در جهت معرفی مارک و نشان کالاها و اجناس خود بهره می‌گیرند.

نکاتی کاربردی در عکاسی مدلینگ

  • اولین نکته عکاسی مدلینگ ؛ ایده: همواره در زمان آغاز به فعالیت عکس برداری مد و فشن پیش بینی‌ها و تجهیزات لازم را دارا باشید. عکاس می‌بایست تصویر ذهنی از محصول پایانی کار داشته باشد و پروژه را با زمینه سازی و بررسی‌های لازم به جلو هدایت نماید و در آن بازنگری انجام دهد ولی پیوسته فضایی را برای تحول و دگرگونی ، ایده‌های تازه و یا اطلاحات لازم تصویر خالی بگذارد.
  • دومین موضوع عکاسی مدلینگ ؛ موقعیت و مکان: بسیار پر اهمیت می‌باشد که موقعیت و محل عکاسی از هدف را از پیش گزینش و مهیا سازید. در مکان‌های گوناگون قدم بزنید و رنگ‌ها و اسباب و اشیا و بناها معماری‌های حاضر در اطراف را وارسی نمایید. تلاش نمایید بیاندیشید که تمایل دارید ظاهر و حرکات مدل‌ها چطور باشد و چه مفهومی را با حرکات و ارتباط غیرکلامی خود به مخاطبان انتقال دهند. بر روی نکات جزئی و خصوصیات برجسته تمرکز نمایید. هر شی و اسباب قادر است همانند یک علامت منحصربفرد در تصویر شما ظاهر گردد.
  • سومین مورد عکاسی مدلینگ ؛ مدل: اطمینان حاصل کنید که مدل‌های انتخابی از مشخصه‌ها و حالات و وضعیت لازم برخوردارند تا به بهبود و کیفیت تصاویر عکس برداری شده از جانب شما شوند. مدل‌ها بخودی خود قادرند بازه و محصول نهایی تصاویر را کاملاً متحول سازند. از این رو الزامیست که مدلی را انتخاب و بیابید که ایده‌ها و چشم اندازهای موردنظر شما را نمایان و انعکاس دهند.
  • نورپردازی چهارمین مورد در عکاسی مدلینگ : بسیار حائز اهمیت می‌باشد که به پرتوهای تابشی محیط اشراف داشته باشید تا از ایجاد نقاط تیره ناخودآگاه در عکس‌ها جلوگیری نمایید و قادر باشید یک پرتوی تابشی منحصربفرد را با تجهیزات مناسب  و مخصوص بازسازی نمایید. تمام وضعیت‌ها و کیفیت‌های گوناگون را آزمایش نمایید تا به نورپردازی که می‌خواهید و مورد نیاز است نزدیک شوید.
  • تجهیزات در عکاسی مدلینگ : عکس برداری از دنیای مد و فشن در اغلب حالات احتیاج به ابزار و وسایل مخصوص و پیشرفته‌ای دارد بازتابنده‌ها ، ژنراتورها ، سه پایه ، لنزهای مخصوص فوکوس کننده ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متری و … از تجهیزات پیشرفته مورد احتیاج در عکاسی مد می‌باشد.
  • هماهنگی و تناسب در عکاسی مدلینگ : هر عکسی می‌بایست منظور و مطلوب خاصی را در خود داشته باشد. همه عناصر و رنگ‌ها در یک تصویر می‌بایست بامعنا و سنجیده به کار رفته باشند و با هم هارمونی لازم را ایجاد کرده باشند. البته تباین‌های موثر و جالب هم گزینه‌های خوبی می‌باشند ، مسلماً هنگامی که به درستی به وجود آیند و منظور و مقصود خاصی را در تصاویر منعکس نمایند.
  • هدایت کننده باشید: یک عکاس می‌بایست با دستیاران و مدل‌های خود رابطه ایجاد نماید و این درست همان موردیست که اثرگذاری پایانی را بر نتیجه عکاسی خواهد گذاشت. به آنان فرصت دهید تا در طراحی و زمینه سازی مشارکت نمایند. در صورتی که به دستیاران و مدل‌هایی که با شما فعالیت دارند آگاهی دهید که در پایان قصد دارید به چه هدفی دست یابید ، آنان قادرند موثرتر به شما در این زمینه یاری برسانند.
  • از تصویرهای طبیعی بهره بگیرید: در صورتی که به عنوان عکاس قادر باشید تصاویر طبیعی استاندارد و بی‌نقصی را تولید نمایید ، همواره حاصل کار حقیقی‌تر و جذاب‌تر از تصاویری می‌باشد که به ناچار و بصورت مصنوعی به دنبال تولیدآن بوده‌اید. در عکاسی مد و فشن پیوسته می‌بایست هوشمندانه عمل نمایید و به دنبال شکار لحظه‌هایی باشد که مدل‌هایتان جلوی دوربین رل بازی نمی‌کنند.
  • زاویه و جهت گیری صحیح: با جابه‌جایی جهت چهره مدل می‌شود از عکس برداری تصاویر بی روح و بی‌جان رسمی اجتناب ورزید. نورپردازی را در فضایی ترتیب دهید که چهره مدل به‌ گونه‌ای نمایان و تمام آشکار گردد اما موارد جزئی چهره هم شخص باشد. با بهره‌گیری از فوکوس ، عکس‌های با کیفیت عالی و دورنمای سه بعدی خلق کنید.
  • قوانین را بشکنید: در بعضی حالات شما می‌بایست همه اصول و نظریه‌هایی را که یاد گرفته‌اید نادیده بگیرید. آن‌ها به منظور ایده‌های مقدماتی و یا در جهت خلق یک نتیجه و اثر ژرف و ظریف در تصاویر مناسب می‌باشند ولی فراموش نکنید که بر روی این اصول نظریه‌ها زوم نکنید. تجربه کنید ، محک بزنید و بیابید. عالی‌ترین تصویرهای ذهنی  و ایده‌ها همواره در خلال فعالیت‌ها و تجربه‌های اتفاقی و ناگهانی خلق می‌شوند.