مدیریت و توسعه تیم در مدیریت پروژه

دانستنیها مقالات

مدیریت و توسعه تیم در مدیریت پروژه

در این مقاله به بحت مدیریت و توسعه تیم در مشاوره مدیریت پروژه می­ پردازیم.

از نگاه مشاوره ایزو 21500 مدیریت تیم در مدیریت پروژه اینگونه تعریف می شود: مدیریت تیم، شامل مجموعه ‌ای از فعالیت‌ ها و روش‌ ها است که برای مدیریت و هدایت تیمِ پروژه به منظورِ دستیابی به اهداف مشخص شده، به کار می ‌رود. این فعالیت ‌ها شامل تعیین نقش‌ ها و مسئولیت ‌ها، تعیین اهداف و برنامه ‌ریزی، تشویق و پشتیبانی از تیم، ارزیابی عملکرد تیم، حل مشکلات و مشاوره با تیم و … می‌ باشند. هدف اصلی مدیریت تیم در مدیریت پروژه، به دست آوردن هماهنگی بین اعضای تیم، بهبود کارایی و کارآمدی تیم، افزایش تعامل و همکاری بین اعضای تیم و به دست آوردن نتایج بهتر و مطلوب تر برای پروژه است.

مدیریت تیم در ساختار فرایندی ایزو (ISO21500:2012) در قالب فرایندهای زیر انجام می‌شود:

همانطور که در جدول فوق مشخص شده است، در مشاوره ایزو 21500 به توسعه تیم در در مرحله اجرا پرداخته می شود، که شامل فرایندها و روش‌ هایی است که برای افزایش عملکرد و کارایی تیم، بهبود هماهنگی و تعامل بین اعضای تیم، تقویت مهارت‌ها و توانایی ‌های اعضای تیم و افزایش اعتماد و همکاری بین اعضای تیم به کار می ‌رود. این فرایندها شامل برگزاری جلسات تیمی، آموزش و ارتقاء مهارت ‌ها، ارائه بازخورد و ارزیابی عملکرد اعضای تیم، تشویق و پاداش دادن به اعضای تیم، ساختاردهی و تنظیم فرآیندهای کاری و… می‌باشد.

در واقع می ­توان گفت هدف اصلی توسعه تیم در مدیریت پروژه، به دست آوردن یک تیم قوی، هماهنگ و کارآمد است که قادر به دستیابی به اهداف پروژه به بهترین شکل ممکن باشد.

در ویرایش جدید خانواده استانداردهای 21500 و در استاندارد ISO21502:2020 و در مباحث 17 گانه روش ‌های مدیریت یک پروژه و در روش مدیریت منابع به موضوع تیم و توسعه آن پرداخته می شود. عنوان نمونه در نمودار زیر به وضع قواعد بنیادی (Grand rules) اشاره شده و برای جبران شایستگی اعضا روش هایی مانند آموزش و مربی‌گری پیشنهاد شده است.

مدیریت پروژه

 

اگر بخواهیم از دید مشاوره مدیریت پروژه چندین ابزار و تکنیک پرکاربرد برای مدیریت و  توسعه تیم در مدیریت پروژه را نام ببریم، می ­توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آموزش و توسعه: این ابزار شامل برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی و توسعه مهارت های فردی و گروهی در تیم می باشد.
  • تشویق و پاداش: این ابزار می تواند منجر به افزایش عملکرد و کارایی اعضای تیم شود.
  • ساختاردهی و تنظیم فرآیندهای کاری: این تکنینک برای بهبود هماهنگی و همکاری بین اعضای به کار می رود.
  • جلسات تیمی: با برگزاری جلسات تیمی منظم و بحث و بررسی پیرامون مسائل پروژه، هماهنگی و تعامل بین اعضای تیم بهبود می یابد.
  • ارزیابی عملکرد: این ابزار شامل ارائه بازخورد و ارزیابی عملکرد اعضای تیم برای بهبود کارایی و عملکرد آنها است.
  • تعاملات فردی: بری توسعه روابط فردی و افزایش اعتماد و همکاری بین اعضای تیم می باشد.
  • مشارکت در تصمیم گیری: این ابزار منجر به افزایش تعهد و مسئولیت پذیری اعضای تیم می شود.

اگر بخواهیم به خروجی های توسعه تیم در مدیریت پروژه بپردازیم می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود مهارت ها و عملکرد اعضای تیم،
  • افزایش هماهنگی و همکاری در تیم،
  • افزایش تعهد و مسئولیت پذیری اعضای تیم،
  • بهبود روابط فردی و افزایش اعتماد و همکاری بین اعضای تیم،
  • و در نهایت بهبود کارایی و عملکرد پروژه می باشد.

در ویرایش ششم راهنمای PMBOK و همچنین راهنمای عملیاتی گروه های فرایندی، توسعه تیم یکی از فرایندهای مرحله اجرا است. ورودی ها، خروجی ها و ابزارها و تکنیک های آن در جدول زیر آمده است.

مدیریت پروژه

منابع:

استاندارد ISO21500:2012

استاندارد ISO21502:2020

راهنمای PMBOK ویرایش ششم

Rate this post