مهارت­ های برتر مدیر پروژه- بخش چهارم

دانستنیها مقالات

مهارت­ های برتر مدیر پروژه- بخش چهارم

تاکنون به بررسی 15 مهارت­ فنی یا سخت برتر مدیر پروژه پرداختیم. حال در این مقاله به بررسی ۸ مورد از 15 مهارت برتر نرم یا شخصیتی می ­پردازیم:

  1. مهارت­ های رهبری

پیرو یکی از اصول 12 گانه راهنمای PMBOK7 در مشاوره مدیریت پروژه توجه به رهبری از ضروریات است. به عنوان یک مدیر پروژه، شما نه تنها مسئول موفقیت پروژه هستید، بلکه باید رهبری باشید که مهارت ­های رهبری را برای هدایت و ایجاد انگیزه در اعضای تیم برای دستیابی به اهداف خود به کار می­گیرد.

  1. مهارت ­های ارتباطی

مهارت ­های ارتباطی با رهبری همراه است. اگر نتوانید آنچه را که تیم پروژه باید انجام دهد بیان کنید، نمی ­توانید یک مدیر پروژه موثر باشید. اما شما نه تنها با تیم خود در ارتباط هستید، بلکه باید یک برنامه ارتباطی واضح برای ذینفعان

داشته باشید. مدیریت ارتباطات یکی از حوزه های عملکرد در مشاوره ایزو 21500 است.

  1. مهارت ­های مذاکره

مذاکره کننده قوی بودن یکی از مهارت ­های ارتباطی است. مذاکره در مدیریت پروژه یک مهارت مهم برای حل تعارض و مدیریت ذینفعان است. به عنوان مثال، احتمالا از طرف ذینفعان خواسته ­هایی دریافت خواهید کرد که می تواند بر محدوده پروژه تأثیر بگذارد، شما باید به آن­ها فشار بیاورید، اما به صورت دیپلماتیک! بنابراین همه ذینفعان پروژه احساس می ­کنند به آنچه می­خواهند می ­رسند. در حین مشاوره ایزو 21500 از این مهارت به عنوان ابزاری کارامد برای شناخت دروندادها و بروندادهای فرایندها بهره می بریم.

مشاوره pmbok

  1. مهارت ­های سازمانی

اصطلاح مهارت ­های سازمانی به تواناییِ فرد در مدیریتِ کارآمد زمان و وظایف اشاره دارد. همانطور که از نام آن پیداست، مهارت­ های سازمانی به افراد اجازه می ­دهد تا به شیوه ­ای سازمان یافته و اثربخش کار کنند.

  1. مهارت ­های تعامل (بین فردی)

داشتن مهارت ­های تعامل (بین فردی) با افراد سببِ همکاری در تیم پروژه شده و به حل تعارض کمک می­کند.

  1. مهارت­ های حل مسئله

پروژه ­ها در طول عمر خود با مسائل و مشکلات گوناگون مواجه می­شوند، بنابراین داشتن مهارت برای حل مسائل به این معنی است که پروژه شما به احتمال زیاد موفق خواهد شد. مشکلات را به عنوان معماهایی در نظر بگیرید که باید آنها را کشف کنید. ابزارهای زیادی برای حل مسئله وجود دارد که به شما در این راه کمک می کند. به عنوان نمونه استفاده از ۶ پرسشی که در تصویر زیر آمده است می‌تواند به درک صحیح از واقعیت مسئله منجر شود.

مشاوره pmbok

  1. انطباق پذیری

تغییر، امری ثابت و همیشگی در مدیریت پروژه است. منعطف بودن چیزی است که به هر پروژه دوام می­بخشد. به عنوان مدیر پروژه، اگر مایل به انطباق نباشید، پروژه آسیب خواهد دید. در مشاوره مدیریت پروژه به رویکردهای مختلف به پروژه ها توجه می شود، انطباق پذیری در پروژه های چابک به عنوان مسئله ای بنیادین شناخته می شود و اهمیتی چندین برابر می یابد.

  1. مهارت ­های تصمیم گیری

همیشه هنگام مدیریت یک پروژه با موقعیت هایی مواجه می شوید که لازم است سریع تصمیم گیری کنید. مدیران پروژه باید وضعیت را پردازش کنند و به تصمیمی برسند که بر نتیجه پروژه تاثیر مثبت بگذارد. این مهارت شامل ارزیابی صحیح هر گزینه‌ای که در دسترس است، ارزیابی خطرات و مزایای آن گزینه‌ها و انتخاب بهترین مسیر برای عمل است.

مشاوره pmbok

 

Rate this post