دلایل شکست تأسف بار برخی استارت آپها

بازاریابی مدیریت و رهبری وبلاگ

در این مقاله سعی داریم تا شما را با دلایل شکست استارت آپها آشنا نماییم.

مقدمه دلایل شکست استارت آپها

همیشه صحبت از استارت آپها و ایده های نویی است که به یک کسب و کار موفق تبدیل می شود. ایده های نویی که حاصل کشف نقصها و شکافهای موجود در بازار است و با امید نسبت به پر کردن این خلاء ها ایجاد می شود.

بسیاری از افراد و گروه ها به محض اینکه تفکرات خلاقانه و نویی به ذهنشان می رسد به فکر تشکیل یک استارت آپ می افتند ؛ آنها داشتن یک ایده نو را تنها شرط ایجاد یک کسب و کار می دانند. شاید اگر به عمق قضیه نگاه کنیم واقعاً همینطور باشد.

یعنی ایده های ناب و خلاقانه هستند که تبدیل به کسب و کارهای موفق می شوند ؛ اما این تصور نیز به غلط وجود دارد که هر ایده نویی می تواند موفق باشد !!!. در حالی که تجربه و مطالعه سرگذشت بسیاری از استارت آپها نشان می دهد که شکست نیز به اندازه موفقیت به استارت آپها نزدیک است.

از نظر مشاور بازاریابی بسیاری از استارت آپهای مشهور در دنیا و حتی در ایران هستند که پس از مدتی دچار شکست شده اند و به طور کامل منحل شده یا با یک کسب و کار  دیگر ادغام شده اند.

سرنوشتی که هیچ ایده پرداز استارت آپی آن را نمی خواهد و تلاش می کند از این سرنوشت به دور باشد. اما این سرنوشت فقط مختص استارت آپهای ایرانی نیست.

تحقیقات انجام شده در خصوص دلایل شکست استارت آپها

در جهان به طور متوسط فقط ۱۰ درصد از استارت آپها می توانند در بلند مدت موفق باشند و ۹۰ درصد آنها با شکست مواجه می شوند. هم اکنون نیز شکست و ناکامی استارت آپها به یک موضوع مهم تبدیل شده است. به عنوان مثال به استارت آپ “بامیلو” در ایران اشاره می کنیم.

این استارت آپ در ابتدا توانست موفقیتهایی را به دست آورد. می توانست به عنوان رقیب دیجی کالا به شمار بیایید و بخشی از مشتریان آن را به دست آورده بود. اما پس از مدتی اعلام کرد که بسیاری از سهم خود در بازار را از دست داده است و کمی بعد نیز فروشگاه آنلاین خود را تعطیل کرد.

همان گروهی که در اسنپ سرمایه گذاری کرده اند در بامیلو نیز سرمایه گذاری کرده بودند. اما برعکس موفقیتی که اسنپ در ایران به دست آورد بامیلو با شکست مواجه شد. تا حدی که اگر همین الان وارد وب سایت بامیلو شوید به طور مستقیم به وب سایت اسنپ مارکت وارد می شود. دلایل شکست این استارت آپ و استارت آپهای مشابه را می توانیم در دلایل زیر جستجو کنیم:

یک) عدم نیاز بازار

محصول یا خدماتی که شما ارائه می دهید باید مورد نیاز بازار باشد. هر ایده کسب و کاری با این تصور که بازار و نیاز موجود در آن را می تواند برآورده کند شکل می گیرد.بنابراین ابتدا باید تحقیق وسیعی در خصوص نیازسنجی بازار انجام شود تا مطمئن شوید که محصول یا خدمات شما می تواند بازار مناسب خود را به دست آورد.

به عنوان مثال ، مدیران شرکت بامیلو یکی از دلایل عدم موفقیت خود را در عدم نیاز بازار به خدمات آنها دانستند.پس نیاز است که دلایل شکست محصولات تازه وارد به بازار را بدانید تا بتوانید در این مسیر بهتر پیش بروید.

دو) سرمایه گذاری ناتمام

برخی اوقات ممکن است شما با مشکلات اقتصادی و عدم توانایی در کسب سرمایه کافی برای آغاز یک کسب و کار اقدام کنید. برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند اگر این کار را انجام دهند در ادامه می توانند سرمایه بیشتری جمع آوری کنند یا حتی نیازی به سرمایه بیشتر نداشته باشند.

در حالی که هر کسب و کاری قبل از هر چیز باید محل تأمین سرمایه لازم خود را مشخص کند. حتی بهتر است منابعی را برای تغییرات یا اتفاقات ناخواسته نیز در نظر بگیرند. بنابراین عدم موفقیت برخی از استارت آپها در عدم پیش بینی درست و تأمین منابع مالی کافی است.

سه) تغییر نام یا کاربری

یکی از دلایل شکست استارت آپها که در ایران نیز نمونه هایی دیده می شود این است که قبل اینکه کسب و کار یا برند آنها به خوبی برای مخاطبان و مشتریان شناخته شود نام آن را تغییر می دهند.

برخی از استارت آپها در ایران نیز دقیقاً همین اشتباه را مرتکب شده اند و همین تغییر نام موجب شکست آنها در میان رقبا شده و در نتیجه بسیاری از مشتریان خود را از دست داده اند.

نتیجه گیری دلایل شکست استارت آپها

با دلایل شکست استارت آپها آشنا شده اید و دریافتید که برخی از دلایل را می توانیم به عدم نیاز بازار، سرمایه گذاری ناتمام، تغییر نام یا کاربری در نظر داشته باشیم.


مقالات مرتبط

معرفی الگوهای درآمدی برای راه اندازی استارت آپها

راهکارهای معجزه گر برای استارت آپها (بخش اول)

راهکارهای معجزه گر برای استارت آپها (بخش دوم)

نظر شما

The post دلایل شکست تأسف بار برخی استارت آپها appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.