مسیری به سمت یک بخش لجستیک بدون تولید کربن :ISO 14083:2023

مقالات

مسیری به سمت یک بخش لجستیک بدون تولید کربن :ISO 14083:2023

 

صنعت لجستیک برای کاهش تولید کربن و کمک به تلاش های جهانی برای کاهش تغییرات آب و هوایی تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، بخش حمل‌ونقل تقریباً یک چهارم از انتشار دی‌اکسید کربن (CO2) مرتبط با انرژی جهانی را به خود اختصاص می‌دهد که بخش لجستیک سهم قابل توجهی در آن دارد. در پاسخ به این چالش، سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) استاندارد جدیدی را ایجاد کرده است که به صنعت لجستیک کمک می‌کند تا به انتشار خالص صفر برسد.

ISO 14083  شامل دستورالعمل هایی برای محاسبه انتشار گازهای گلخانه ای از تمام مراحل فرآیند لجستیک، از جمله حمل و نقل، انبارداری و بسته بندی است. همچنین توصیه هایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از طریق بهبود بهره وری، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و گزینه های حمل و نقل کم کربن ارائه می دهد. برای دستیابی به این هدف، سازمان ها باید رویکردی جامع برای مدیریت محیطی اتخاذ کنند که کل زنجیره ارزش لجستیک را در نظر بگیرد. این امر مستلزم ترکیبی از اقدامات مانند بهبود بهره وری انرژی، تغییر به منابع انرژی تجدیدپذیر و اجرای راه حل های حمل و نقل کم کربن است. سازمان ها همچنین باید تامین کنندگان و مشتریان خود را تشویق کنند تا بتوانند شیوه های پایدار را در سراسر زنجیره ارزش پیاده کنند. ISO 14083  به شکل استانداردی انعطاف پذیر طراحی شده است تا  همه ی  شرکت‌ها در هر اندازه و نوع امکان اجرای آن را داشته باشند.

 

ISO 14083  بخشی از مجموعه گسترده‌تری از استانداردهای ایزو است که بر مدیریت پایداری و زیست‌محیطی متمرکز هستند، از جمله ISO 14001 (سیستم‌های مدیریت زیست‌محیطی) و ISO 14064 (حسابداری و تأیید گازهای گلخانه‌ای). با پیاده سازی  ISO 14083، شرکت‌های لجستیک می‌توانند تعهد خود را به پایداری نشان دهند و اقدامات معنی‌داری را برای کاهش تأثیر خود بر محیط‌زیست انجام دهند. این امر می تواند به آنها کمک کند تا در یک محیط تجاری که به سرعت در حال تغییر است، رقابتی بمانند، جایی که مشتریان و سرمایه گذاران به طور فزاینده ای پایداری را در اولویت قرار می دهند.

برای اطمینان از انطباق با استاندارد، سازمان‌ها می‌توانند گواهینامه را از یک شرکت صدور گواهینامه ایزو دریافت کنند. شرکت صدور گواهینامه ایزو یک سازمان مستقل است که خدمات صدور گواهینامه را به سازمان هایی ارائه می دهد که الزامات یک استاندارد خاص را برآورده می کنند. شرکت صدور گواهینامه ایزو ، عملیات سازمان را ممیزی می کند و در صورت رعایت الزامات استاندارد، گواهی صادر می کند.

فرآیند صدور گواهینامه با کمک شرکت صدور گواهینامه ایزو مزایای متعددی را برای سازمان ها فراهم می کند. اولاً، تعهد سازمان به پایداری و مسئولیت زیست محیطی را نشان می دهد. ثانیاً، با تمایز سازمان از همتایان خود، مزیت رقابتی را فراهم می کند. ثالثاً، می تواند به سازمان ها کمک کند تا نیازهای پایداری مشتریان خود را برآورده کنند، که در بازار امروز اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

به طور خلاصه، ISO 14083 ، گامی حیاتی در ترویج روش GLEC (استاندارد شناخته شده جهانی برای محاسبه و گزارش انتشار گازهای گلخانه ای از فعالیت های لجستیک و حمل و نقل کالا( است.ISO 14083  با ایجاد یک دستورالعمل صنعتی مشترک، همسویی بین حسابداری شرکتی و دولتی و گزارش انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش می‌دهد و ابزاری برای هدایت اقدامات اقلیمی، ایجاد سیاست‌ها و ردیابی پیشرفت فراهم می‌کند. این استاندارد هم حمل و نقل مسافر و هم حمل و نقل بار را با دستورالعمل های خاص بخش برای تکمیل مفاد استاندارد اصلی پوشش می دهد. انتظار می رود ISO 14083 نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با تجارت و تضمین پاک ترین و موثرترین جابجایی کالا ایفا کند.

 

 

 

 

 

Rate this post