اهمیت روابط عمومی برای کسب و کارها  

بازاریابی برند و برند سازی فروش و بازاریابی وبلاگ

در این مقاله سعی داریم تا شما را با اهمیت روابط عمومی برای کسب و کارها  آشنا نماییم.

 مقدمه اهمیت روابط عمومی برای کسب و کارها  

روابط عمومی از جمله بخشهای بسیار مهمی است که در هر زمینه ای از فعالیت باید مورد توجه قرار گیرد. بسیاری ممکن است تصور کنند روابط عمومی فقط در مشاغلی که به صورت مستقیم با افراد در ارتباط هستند یا کسب و کارهای بزرگ دارند کاربرد دارد.

در حالی که روابط عمومی از جمله بخشهای بسیار مهمی است که در هر کسب و کاری باید مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه در بسیاری از کسب و کارهای کوچک اهمیت زیادی به بخش روابط عمومی قائل نیستند و تصورشان چنین است که روابط عمومی برای آنها ضرورتی ندارد.

از نظر مشاور بازاریابی می توان گفت ، صاحبان کسب و کارها به سختی می توانند اهمیت سرمایه گذاری در بخش روابط عمومی را تشخیص دهند. در دنیای کنونی ، میزان رقابت در کسب و کارها به قدری بالاست که اگر بخش روابط عمومی شما نتواند به درستی فعال باشد نمی توانید در میان رقیبان به رقابت بپردازید.

در صورتی که این بخش غیر فعال یا ضعیف باشد اثر بسیار منفی بر کیفیت روابط شما با مشتریانتان خواهد گذاشت. متأسفانه مشکلات بسیار زیادی نیز وجود دارد که می تواند بخش روابط عمومی شما را تحت تأثیر قرار دهد و اثر منفی بر آن بگذارد.

در ادامه به آسیبهایی که بی توجهی به بخش روابط عمومی می تواند به کسب و کار شما وارد کند می پردازیم.

یک) عدم رسیدگی به نیازهای مشتریان

در دنیایی که اکثر افراد از طریق شبکه های اجتماعی با دیگران در ارتباط هستند و به راحتی می توانند نظرات و خواسته های خودشان را به دیگران منتقل کنند ؛ اگر شما بخش روابط عمومی فعالی نداشته باشید و در این شبکه ها فعال نباشند نمی توانید نظر مشتریان در خصوص برندتان را بدانید و با آنها برای تغییر نظرشان ارتباط برقرار کنید.

به همین دلیل امروزه ، یکی از وظایف بسیار مهمی که گروه های روابط عمومی بر عهده دارند حضور وسیع در شبکه های اجتماعی و بازتاب نظر مشتریان و مخاطبان به صاحبان برندهاست.

بنابراین اگر شما تیم مناسبی برای این کار نداشته باشید روند ارتباط شما با مشتریانتان مختل خواهد شد و مشکلات جدی برایتان پیش خواهد آمد. مشتریان و مخاطبان هر برندی را مشاهده کنند که نتواند نیازهای آنها را برآورده کنند، وفاداری به آن برند معنایی نخواهد داشت و به سراغ سایر برندهایی که بتوانند به خوبی نیاز آنها را برآورده کنند خواهند رفت. ناتوانی شما در این بخش به زودی توجه آنها را به سمت سایر برندها خواهد برد. در واقع شروع کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

دو) نداشتن راهبردهای مناسب

حضور در شبکه های اجتماعی و ارتباطی زمانی برای برندها موفقیت آمیز خواهد بود که راهبردهایی را جهت حضور خود در این شبکه ها داشته باشند.

به همین دلیل است که شما باید یک حضور کاملاً حساب شده و با برنامه ریزی دقیق در شبکه های اجتماعی داشته باشید. مهمترین قسمت کار شما نیز این است که یک راهبرد مناسب برای حضور در این شبکه ها برای خود داشته باشید.

در صورتی که نسبت به این موضوع بی اهمیت باشید نمی توانید تأثیر مورد نظرتان را بر مخاطبان داشته باشید. روابط عمومی همواره به عنوان یک منبع اطلاعات است که برای طراحی استراتژیهای کلی کسب و کار و همچنین ارزیابی اثرگذاری استراتژی ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

سه) ارتباط با سایر رقیبان و واسطه ها

از طریق بخش روابط عمومی است که کسب و کار شما می تواند با سایر رقیبان و همچین بخشهای مختلف بازار از فروشنده های مواد اولیه تا واسطه هایی که محصول نهایی شما را به دست مشتریان می رسانند در ارتباط است. شما باید راهبردهای رقابت کسب و کار را بدانید تا بتوانید در این زمینه نسبت به رقیبان پیشی بگیرید.

چهار) اهمیت نحوه پاسخگویی

شیوه ای که شما به مشتریان و مخاطبان خود واکنش نشان می دهید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از برندها ممکن است بخش روابط عمومی مناسبی نیز داشته باشند و مدام با مشتریان خود در ارتباط باشند ولی واکنش مناسبی نسبت به انتقاداتی که به آنها وارد می شود نداشته باشند و همین منجر به شکستهای شما در ارتباط با مشتریان شود.

بنابراین افرادی که در این بخش فعالیت می کنند باید از همه نظر افراد متخصص و با تجربه ای باشند تا بتوانند فعالیت شما را به سمت مناسب و غنی تر شدن روابط با بخشهای مختلف برند و مشتریان سوق دهند.

نتیجه گیری اهمیت روابط عمومی برای کسب و کارها

همانطور که در این مقاله خواندید می توان به این نتیجه رسید که با عواملی مانند: عدم رسیدگی به نیازهای مشتریان، نداشتن راهبردهای مناسب، ارتباط با سایر رقیبان و واسطه ها و اهمیت نحوه پاسخگویی می توانید به اهمیت روابط عمومی برای کسب و کارها برسید.

 

نظر شما

The post اهمیت روابط عمومی برای کسب و کارها   appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.