مهارت­های برتر مدیر پروژه- بخش اول

مقالات

مهارت­های برتر مدیر پروژه- بخش اول

در ادامه مقاله­ های آموزشی، این بار به مهارت­ های برتر مدیر پروژه در مشاوره مدیریت پروژه می­ پردازیم.

در قسمت قبلی به صورت کلی وظایف و مسئولیت­ های بسیار مهم و کلیدی مدیر پروژه را بیان کردیم. در این مقاله قصد داریم برخی مهارت­ های برتر در این حوزه را معرفی کنیم.

عناوین شغلی مختلف مدیریت پروژه مانند مدیر پروژه، مدیر برنامه و مدیر پورتفولیو، نقش­ های کلیدی و پیچیده ­ایی هستند. این نقش ­ها مستلزم انواع مهارت­ های مدیریت پروژه بوده که برای هدایت تیم ­های پروژه در طول چرخه عمر پروژه یعنی شروع، برنامه­ ریزی، اجرا، کنترل و خاتمه پروژه مورد نیاز است. مؤسسه مدیریت پروژه از این مهارت‌ها تحت عنوان شایستگی‌ های مدیر پروژه موفق یاد می‌کند.

همانطور که در مقالات قبلی در مشاوره مدیریت پروژه اشاره کردیم مدیران پروژه مسئول برنامه­ ریزی پروژه­ ها، جمع ­آوری تیم پروژه و مدیریت وظایف پروژه، مدیریت زمان و هزینه ­ها هستند. برای انجام این کار، بهترین مدیران پروژه از مهارت­ ها و ابزارهای قوی مدیریت پروژه استفاده می­ نمایند تا تمام جنبه­ های پروژه­ های خود را سازماندهی کنند. در ادامه این مقاله در راستای مشاوره ایزو21500 به این سوال می­ خواهیم پاسخ دهیم: مهارت­ های مدیریت پروژه چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، مدیران پروژه نیاز به برنامه ­ریزی و کنترل بسیاری از زمینه­ های یک پروژه دارند. برای انجام این کار نیاز به مجموعه ­ای از مهارت­ های مدیریت پروژه است که شامل ویژگی­ های شخصیتی و یا مهارت­های نرم و مهارت­ های فنی و به اصطلاح سخت است.

مهارت­های سخت(فنی) مدیریت پروژه

مهارت‌های سخت، آن دسته از مهارت‌های مدیریت پروژه می­ باشند که از طریق آموزش و یا تحصیلات آکادمیک کسب می­ شوند. در مشاوره ایزو 21500 و همچنین سایر راهنماها و استانداردها این دسته از مهارت­ ها همچنین به عنوان مهارت­ های فنی یا دانش مدیریت پروژه شناخته می ­شوند که برای برنامه ریزی و مدیریت پروژه ­ها لازم و ضروری هستند. لازم به ذکر است که در مدیریت پروژه، مهارت‌های سخت از همه مهارت ­های لازم برای مدیر پروژه مهم‌تر هستند، زیرا شامل تکنیک‌های مدیریت پروژه بوده که به مدیران پروژه اجازه می‌دهند پروژه را مدیریت نمایند.

مدیریت پروژه

مهارت های مدیر پروژه

 

مهارت­های نرم(شخصیتی) مدیریت پروژه

مهارت­ های نرم بصورت مشخص و همانند مهارت‌های سخت آموزش داده نمی­ شوند و به طور ذاتی در برخی افراد وجود دارد. با این حال، می­توان آن ها را با تمرین بهبود بخشید. برخی از مهارت­های نرم بخشی از شخصیت افراد بوده که در طول سال­ها رشد می ­کنند.

مدیریت پروژه

مهارت های مدیر پروژه

درادامه مقاله‌ ها قصد داریم شما را با این مهارت­ ها بیشتر آشنا کنیم و به تفضیل بگوییم مهارت ­های لازم برای یک مدیر پروژه اعم از فنی و یا شخصیتی چیست.

30 مهارت مدیریت پروژه که هر مدیر پروژه باید داشته باشد:

در خلال مشاوره مدیریت پروژه، در مقالات بعدی 30 مهارت‌ نرم و سختی که هر مدیر پروژه باید داشته باشد را گردآوری کرده‌ایم. اگر می‌خواهید مدیر پروژه، مدیر برنامه یا مدیر پورتفولیوی پروژه باشید، مطمئنا بیش از 30 مهارت مدیریت پروژه وجود دارد که باید یاد بگیرید، اما اگر این مهارت‌ها را دارید، شرایط لازم برای ایجاد یک حرفه موفق در مدیریت پروژه دارید. در دو مقاله بعدی ابتدا  به بررسی 15 مهارت­ فنی یا سخت برتر مدیر پروژه و سپس به بررسی 15 مهارت برتر نرم یا شخصیتی خواهیم پرداخت.

 

  1. دانش و آگاهی از متودولوژی های گوناگون مدیریت پروژه
  2. تسلط به نرم افزارهای مدیریت پروژه
  3. برنامه­ ریزی پروژه
  4. زمان­بندی پروژه
  5. تعیین محدوده پروژه
  6. پیش بینی پروژه
  7. پیگیری پروژه
  8. گزارش پروژه
  9. بودجه ­بندی پروژه
  10. مدیریت تیم
  11. مدیریت حجم کار
  12. مدیریت زمان
  13. مدیریت ریسک
  14. مدیریت هزینه
  15. مدیریت وظایف
  16. مهارت­ های رهبری
  17. مهارت­های ارتباطی
  18. مهارت­ های مذاکره
  19. مهارت­ های سازمانی
  20. مهارت­ های تعامل (بین فردی)
  21. مهارت ­های حل مسئله
  22. تطبیق پذیری
  23. مهارت­ های تصمیم گیری
  24. توجه به جزئیات
  25. تفکر انتقادی
  26. حس شوخ طبعی
  27. صبر
  28. آراستگی ظاهری
  29. تفویض اختیار
  30. همکاری

 

 

 

Rate this post