مهارت­ های برتر مدیر پروژه- بخش پنجم

دانستنیها مقالات

مهارت­ های برتر مدیر پروژه- بخش پنجم

در ادامه مقاله به بررسی چند مهارت نرم یا شخصیتی باقی مانده می ­پردازیم:

  1. توجه به جزئیات

پروژه ها از وظایفی تشکیل شده اند که باید به موقع و در چارچوب بودجه تکمیل شوند. در مشاوره مدیریت پروژه تأکید می‌ شود که مدیران پروژه باید به جزئیات توجه زیادی داشته باشند، جزئی نگری برای هر فعالیتِ مشخص و هم برای تمام زمینه­ هایی که با آن فعالیت در ارتباطند ضروری است. توانایی تمرکز بر روی جزئیات، کلید موفقیت مدیران پروژه است.

  1. تفکر انتقادی

بسیاری از مردم اصول مدیریت پروژه را می دانند اما نمی توانند خارج از چارچوب فکر کنند. تفکر انتقادی به معنای نپذیرفتن همه چیزهایی است که می شنوید. برای این‌که تصمیمی آگاهانه بگیرید باید برای درک موضوعات وقت گذاشته، مطالعه و تحقیق کنید. یک متفکر انتقادی به احتمال زیاد می تواند موانعی را که در طول پروژه با آن ها مواجه می‌شود برطرف کند.

مشاوره pmbok

  1. حس شوخ طبعی

داشتن حس شوخ طبعی یکی دیگر از مهارت های ضروری برای هر مدیر پروژه است. شوخ طبعی استرس و اضطرابِ خودتان و تیم را کاهش می­دهد. اغلب زمانی که تنش ­ها رفع شده باشند، اقدامات و ایده­ های هوشمندانه­ و خلاقانه پدیدار می ‌شوند.

  1. صبر

در شرایطی که اوضاع مرتب نیست، عجله و شتابزدگی کاری از پیش نمی ‌برند. پروژه ها باید به طور کامل برنامه ریزی شده تا به خوبی اجرا شوند، اما این بدان معنا نیست که مشکلی وجود نخواهد داشت. همانگونه که در مشاوره ایزو 21500 سرفصل‌ های مشخصی برای کنترل تغییرات، مدیریت تغییرات اجتماعی و مشارکت ذینفعان در نظر گرفته شده ‌است، نشان می‌دهد که همواره با درخواست ‌های تغییر و انتظارات غیر واقعی ذینفعان رو‌برو می ‌شوید، اگر بردبار نباشید، مسائل به طور فزاینده‌ ای بدتر خواهد شد.

  1. آراستگی ظاهری

امروزه در بسیاری از فضاهای کسب و کاری لباس ‌های غیر رسمی رواج یافته است. اما به یاد داشته باشید آراستگی ظاهری به ذینفعان و اعضای تیم این حس را منتقل می­ کند که همه چیز را در کنترل دارید.

  1. تفویض اختیار

پروژه ها پیچیدگی های زیادی دارند و مدیران پروژه باید خود را با افرادِ مختلف، مکان ­ها و سایر موارد هماهنگ کنند. هیچ کس نمی تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد و باید اختیارات و مسئولیت ها را به دیگران واگذار کند. یک مدیر پروژه باید بداند چه وظایف و اختیاراتی را به چه کسانی بسپارد تا هم پروژه پیشرفت کند و هم مسئولیت ها و اختیارات  به طور متناسب بین اعضای تیم توزیع شود.

مشاوره pmbok

  1. همکاری

همکاری از نظر مشاوره مدیریت پروژه ، تلاش گروهی از افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک است. و باعث می­ شود که اعضای تیمِ پروژه با مهارت­ ها و تجربیاتِ گوناگون، در کنار هم بهتر کار کنند. برای این منظور در مشاوره ایزو 21500 به مانند سایر راهنماها و استانداردها به مدیریت ارتباطات، مشارکت ذی‌نفعان و مباحث مرتبط با تیم سازی در مدیریت منابع تأکید شده است.

 

 

 

4.4/5 - (8 امتیاز)