مهارت ­های برتر مدیر پروژه- بخش دوم

مقالات

مهارت ­های برتر مدیر پروژه- بخش دوم

در مقاله پیشین به معرفی اجمالی30 مهارت مدیریت پروژه که هر مدیر پروژه باید داشته باشد پرداختیم.

در مشاوره مدیریت پروژه، مهارت ‌های فوق به دو بخش نرم و سخت که هر مدیر پروژه باید داشته باشد تقسیم کردیم. گفتیم که اگر مایلید در این شغل حرفه ای باشید، مطمئنا بیش از 30 مهارت مدیریت پروژه وجود دارد که باید یاد بگیرید.

در این مقاله به 6 مورد از 15 مهارت سخت که توانمندی ‌های فنی مدیریت پروژه هستند می ‌پردازیم.

مدیریت پروژه

مهارت های مدیر پروژه

  1. دانش و آگاهی از رویکرد های گوناگون، راهنماها، استانداردها و متودولوژی ‌های مدیریت پروژه

یک مدیر پروژه باید در مورد رویکردهای مختلف مدیریت پروژه آگاهی و دانش کافی داشته باشد. این بدان معنا نیست که باید در همه آن­ها متخصص باشد. در اینجا برخی از متداول ­ترین متدولوژی ­های مدیریت پروژه آورده شده است که به تفضیل هر یک از آن­ها را در مقالات قبلی شرح داده­ایم.

  • آبشاری و یا سنتی که به عنوان نمونه در مشاوره ایزو 21500 به تفصیل به آن پرداخته می شود. می‌توان راهنمای PMBOK و همچنین متودولوژي PRINCE2 را نیر در این بخش در نظر گرفت.
  • چابک مانند چارچوب اسکرام و روش DSDM (Dynamic systems development method) البته در نظر داشته باشید که راهنمای PMBOK نیز به مدیریت پروژه های چابک توجه کرده است.
  • ترکیبی (هیبرید)
  1. تسلط به نرم افزارهای مدیریت پروژه

داشتن دانش استفاده از سامانه ‌ها و نرم ­افزارهای مدیریت پروژه، یک مهارت فنی ضروری برای مدیران پروژه در دنیای امروز حساب می­ شود. امروزه سامانه‌ ها و نرم ­افزارهای مدیریت و کنترل پروژه بسیاری در بازار موجود است که شما می­توانید بر حسب نیاز و ویژگی­ های پروژه آن­ ها را انتخاب و استفاده نمایید.

  1. برنامه ­ریزی پروژه

برنامه­ ریزی پروژه یک مهارت ضروری مدیریت پروژه است، زیرا شامل پایه و اساس چرخه مدیریت پروژه است که شامل برنامه ­زمان بندی پروژه، منابع و هزینه­ ها می­شود. مرحله برنامه­ ریزی هر پروژه، پایه و اساس ارکان­ های مختلف پروژه و همچنین موفقیت یا شکست پروژه است.

  1. زمان ­بندی پروژه

فرآیند برنامه­ ریزی پروژه بخش مهمی از تدوین برنامه پروژه است که در مشاوره مدیریت پروژه به آن تأکید می‌شود. برنامه زمان بندی پروژه، فعالیت ها، تیم ­ها و زمان تکمیل پروژه را سازماندهی می­کند. وقتی به مهارت‌های مدیریت پروژه فکر می‌کنید، احتمالا به زمان ‌بندی پروژه، رویدادهای کلیدی (مایلستون ­ها) و موارد قابل تحویل می ­اندیشید، اما زمان‌ بندی پروژه فراتر از این موارد بوده و شامل مدیریت منابع و مدیریت ریسک نیز می‌شود.

ابزارهای زیادی وجود دارند که به این فرآیند کمک می­کنند، از جمله نمودار گانت که نمایی از فعالیت­ های اجرایی، مدت زمان اجرایی هر یک از آن­ها، وابستگی و تقدم و تاخر بین فعالیت ­ها را ارائه می­دهد.

  1. محدوده پروژه

محدوده پروژه مستند سازی اهداف پروژه، اقلام قابل تحویل، وظایف، هزینه­ ها و رویدادهای کلیدی پروژه است. هدف از محدوده پروژه تعیین مرزهای پروژه، تعیین نقش ­ها و مسئولیت­ های تیم پروژه و تعیین رویه­ هایی است که برای اجرا، ارزیابی و تایید کار پروژه به کار می ­رود. در مشاوره ایزو 21500 مشابه با سایر راهنماها و استانداردها، مدیریت محدوده پروژه از پایه ‌ای ترین مباحث مدیریت پروژه است.

  1. پیش بینی پروژه

پیش‌بینی پروژه فرآیند تلاش برای کشف نتایج بالقوه در یک پروژه است. هدف از پیش بینی پروژه کاهش ریسک بوده که به نوبه خود احتمال موفقیت را افزایش می­دهد. این فرآیند به مدیران پروژه اجازه می‌دهد تا نقاطی از پروژه را که از  زمان ‌بندی، هزینه‌ و منابع فراتر می­ رود را تشخیص داده و درباره آن‌ها تصمیم گیری کنند.

در مقاله بعدی به موارد باقیمانده از مهارت‌ های سخت یک مدیر پروژه خواهیم پرداخت.

  1. پیگیری پروژه
  2. گزارش پروژه
  3. بودجه ­بندی پروژه
  4. مدیریت تیم
  5. مدیریت حجم کار
  6. مدیریت زمان
  7. مدیریت ریسک
  8. مدیریت هزینه
  9. مدیریت وظایف
Rate this post